söndag 27 juli 2008

Panama City (Panama) och Quito (Ecuador)

Minuten efter senaste inlagget blev publicerat dok Astrid och David upp. Det var trevligt, vi hade sallskap hela Panama City vistelsen. Blev besok vid kanalen, pa alla satt och vis. Forst en tagtur langst med kanalen fran Panama City upp till staden Colon, utmynningen i Atlanten. En battur langst med kanalen var inte ett alternativ - sjukt dyrt. Sen blev det aven ett besok vid en av slussarna, dar vi gick pa museum och fick se ett fartyg passera. Faktiskt intressant. Fascinerande info och historia kring kanalen med USA och Panama osv.... Kan beratta att ett fartyg betalar per vikt for att passera genom kanalen och det blir i genomsnitt ca 300.000 dollar per fartyg (om jag minns ratt). USA hade kontroll over kanalen fran 1914 da den blev klar tills 1999, da fick Panama tilltrade. Det tar ungefar 6 dagar for ett fartyg att ta sig fran Atlanten till Stilla Havet, till skillnad fran 32 dagar om de skulle aka runt Sydamerikas kust. Massvis med fakta larde man sig, sa det var kul.

Vi gjorde verkligen Panama City kanns det som. Blev shopping (dock inte for mig), en hel del glass (sa extremt varmt! aldrig upplevt varre varme!), promenad genom en stadspark och sag en gravling och en orm. Traffade en del trevliga manniskor som gladeligen berattade om Panama vilket gav oss en annu mer positiv bild om bade staden och landet.

Igar, lordag begav vi oss dock alla fyra till flygplatsen. Astrid och David begav sig till New York och jag och Roger hoppade pa flyget till Quito, Equadors huvudstad. Anlande igar eftermiddag. Trodde det skulle likna huvudstaderna i Central Amerika, men det gjorde det verkligen inte. Valdigt fint och mysigt har, aven rent (jamfort med vissa tidigare lander). Dessutom kanns luften mycket fraschare i och med att vi befinner oss pa ungefar 3000meters hojd och det darmed ar relativt kallt. Sag en termometer idag vid 15 tiden som visade 21 grader. Insag da att jag vant mig vid den 32-37 gradiga gassande varmen som vi haft i drygt en manad, eftersom jag gick med jeans, langarmad troja + tjocktroja. Men det ar ingenting mot de dunjackor som equadotrianerna har pa sig. Nu (kvall) ar det kallt. Blir spannande hur vi kommer kanna oss i Cuzco och Machu Pichu i Peru som garanterat kommer vara kallare.

Idag i Quito har vi gatt runt HELA staden, Lonely Planets guide for 2-3 dagar hinner vi maxa ner pa en mycket intensiv dag. Hunnit med bade gamla och nya staden, plus en park utanfor. Blev ett frisor besok for mig ocksa. Min lugg var sa lang sa det var ett maste. Efterat kandes det dock som om jag kunde klippt rakare sjalv, men men... kostade ju bara 6 kr for att fa hela haret toppat sa man ska val inte klaga...

Imorgon ska vi aka linbana over staden pa 4100meters hojd, sen efter lunch drar vi nagra km norr och besoker platsen dar ekvatorn ligger, vilket ocksa ar den plats pa jorden som ar langst fran dess karna och narmast solen.

Inga kommentarer: