torsdag 10 juli 2008

Leon fortsattning...

Dag tva och tre i Leon kom att bli riktiga hojdare pa resan an sa lange. Igar, onsdag, tog vi det lugnt och promenerade runt staden ytterligare. Besokte ett konstmuseum. Jag ville aven besoka ett musem med en av latinamerikas mest kanda poeter och forfattare, men det uteblev av diverse skal (hittade inte dit helt enkelt). Blev en lugn eftermiddag, skont. Jag tvingade dock Roger att lasa ut boken Snabba cash, sa att jag kan ploja mig igenom den nu. Sen fick vi en liten overraskning. Vi hade tidigare bestamt traff med en kille som kommer fran Leon (som gjorde en utbytestermin i Sverige under varen och som Roger traffade via en kompis) kl 18.30 (sa klart att vi bestamde tid, svenskar som vi ar). Han (Fili) dok upp 15.45 dock med tva kompisar (alla ar undervisande doktorander pa universitet i Leon). Blev en trevlig eftermiddag pa hostelet dar vi satt och snackade nagra timmar. Sedan blev vi inbjuden pa en spontan grillkvall hemma hos Fili. Det var trevligt. Jag satt och pratade med hans fru och lekte med deras 2 ariga dotter (Gloria Louisa). Trots att frun inte kunde nagon engelska sa lyckades vi anda ha en givande konversation hela kvallen. Paverkad av mitt studieval som jag ar, blev det sa klart en hel del diskussioner om kvinnornas situation i dagens Nicaragua. Frun berattde om kvinnorna mojligheter i samband med yrke - och familjeliv, hur det fungerar med barnomsorg och foraldraledighet mm (vilket var temat for min B-uppsats i varas). Blev bjuden pa Nicaraguansk rom och Roger fick aven en Nicaraguansk cigarr. Blev dock inte sa mycket grillat av nagon konstig anledning... och eftersom vi var tvungna att ta oss till hostelet innan kl 23 blev det en ganska tidig kvall. Sjalvklart hade vi dock innan dess fatt i oss en del majs och banan (tva produkter som ats har jamt och till ALLT!!)

Pigga och frascha i morse hoppade vi in i en bil och drog till en av de narliggande vulkanerna, Sierra Negra. Dar, efter en knapp timmes vandring uppfor vulkanen (det var betydligt jobbigare an det later, tankt sjalva hur latt det ar att forsoka ta sig upp for ett grustag, ett steg upp - tva steg ner) begav vi oss (vi och 27 andra fran varat hostel) nerfor en orovackande brant och lang vulkansida pa en brada - vi vulcanoboarda med andra ord! (inte snowboard utan vulkanboarda istallet) Nervost innan men 30-40 sekunder senare, vid marken igen, kandes allt bra, trots lite uppskrapade ben, hander och en orovackande lila knoge. Man sitter ner pa en brada och aker nerfor (man star inte som pa en snowboard), ungefar som att aka pulka. Men man maste ha en typ skyddsdrakt och skyddsglasogon for underlaget man aker pa ar trots allt stenar fran grusstorlek till stenar stora som applen. En kille skrapade dock upp hela benet rejalt. Ska lagga in bilder imorgon sa far ni en battre bild. Valdigt roligt och coolt faktiskt. Kan vara det enda stallet i varlden dar man kan gora detta, sa de.

Pa eftermiddagen idag, efter en lang skrubbande dusch (sand och grus fran vulkanen overallt, i nasan, oron, haret m.m) akte vi nastan 3 timmar till Granada, dar vi ar just nu. Har precis kommit tillbaka fran restaurangen mittemot dar vi at middag. Pga regnet ville vi inte ga sa langt, men insag ganska snabbt att det var ett lite finare stalle. Sa efter en tva ratters "stekarmiddag" hamnade notan pa ca 75 kr for mig, och da tog jag anda det dyraste pa menyn med farsk fisk som huvudratt med gronsaker som var skulpturerade i alla mojliga sorters figurer och former. Summan inkluderade ocksa tre tranbarsjuice och skatt och dricks. En bra dag. Nu blir det nog snabba cash som galler for mig under resten av kvallen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Snabba Cash är grymt bra! Själv läser jag biografin om Mötley Crue för tillfället...vilket gäng dårar! En annan blir sliten efter 2 dagars festande men när det kommer till dom killarna så är man fan förvånad att nån av dom överlevt mer än en vecka...Dom hade ju typ knarkat ihjäl sig innan bandet bildats!

Nog om det...Kanon skoj att läsa om eran resa! I vanlig ordning är jag avis :P Här i sundsvall spöregnar det så jag ska väl drömma mig bort till varmare breddgrader över en kopp kaffe snart!

PETRA sa...

gillar att du kommenterar sa mycket linnéa. keep up the good work? Planer infor hosten, finns det nagra? (uppsala...?) KRAM!

Anonym sa...

Ni verkar ha det hur bra som helst på er resa. Är lite lätt avis sådär. :) Själv går jag omkring i Sundsvall och gör minst ingenting, har väl jobbat drygt fyra dagar hittills i sommar. Det är skönt att ha sommarlov, men det är lite tungt på pengafronten om jag säger så!

Ta hand om er! Kram

Pär sa...

oj oj oj... nu är jag tillbkaa aitll civilisationen Stockholm efter 3 veckors semester i Norrland. Hur går det roger och petra med den kluriga grej jag skickade med er inför resan. Har ni löst den? Ni vet väl ingen hemresa ... utan att ni löst den... förresten ni vill ju vara kvar länge ... jag ändrar mig. Ni får överlåta resten av resan till mig till ni löst problemställningen ;-)
Kul att att följa er resa ... roligare att vara med på resan själv dock. Jag får väl åka lite senare

Anonym sa...

Hej Petra!
Väntar med spänning på nästa inlägg. Kollar var och varannan dag om du skrivit nåt mer. I Gävle är allt bra. Mats har börjat jobba igen men det känns bra iaf. Vi målar och snickrar på för att bli färdig någon gång med de sommarprojekt som vi påbörjat. Ha det bra och hälsa Roger. Kram