tisdag 8 juli 2008

Léon, Nicaragua

Japp, da anlande vi igar, mandag, till Leon... resan skulle i basta fall ta 8 timmar, i varsta fall, 9 timmar... men men... trots vare svindyra bussbiljetter i forsta klass sa tog det oss 13 timmar hit och 4 bussbyten (sa much for King Quality, dvs bussforetagets namn). Har nu lart mig att om nagonting verkar vara for bra for att vara sant, sa ar det oftast det! Borjade med en riktig lyxbuss, trevlig personal och bra platser. Slutade med totala motsatsen. Har ocksa lart mig att det dar med tidtabeller fungerar verkligen inte, oavsett land, stad, eller foretag man sysslar med. Likasom i San Salvador, sa dok aldrig taxin upp pa mandag morgon kl 04.00 som vi hade bestallt via vart hotel. Har lart mig nu att anledningen till att man forbokar en taxi via hotellet ar inte for att den faktiskt ska dyka upp da, utan for att det innebar att hotellpersonalen kanner sig ansvariga och forsoker fixa fram en till da de inser att den bestallda inte kommer. Men det hade vi tankt pa, sa sjalvklart begarde vi en taxi 15 min innan vi egentligen behovde den sa att vi hade lite marginal.

Idag i Leon har vi gjort stranden for hela slanten! Klev upp 06.50 (det ar anda sovmorgon i Rogers ogon, jag "tjatade" till mig denna tid da jag prioriterar somn mer an han), sen efter en snabb frukost tog vi en lokalbuss till stranden (45 min). Det var en jattelang strand, med alldeles svart sand och fullt med vita snackor, och det basta av allt, den var i stort sett helt ode! (Fanns restauranger med vardens mest otrevligaste personal i narheten dock). I borjan kandes det lite konstigt att ha stranden for oss sjalva men efter ett tag sa sag jag det positiva i det hela. Blev en valdigt lyckad dag tycker jag. Roger var snabb med att hyra en surfbrada och hoppa i vattnet (anledningen till att vi drog ivag sa tidigt). Efter ett tag (nagra timmar senare) fick vi dock veta att anledningen till att inga andra surfade var for att vagorna var sa svara och strommarna sa starka att INGEN kunde surfa i detta. Flera hade dott genom tiderna vid denna strand. Tur for mig att jag skippade min surf debut dar och sparar den till Costa Rica.

Eftermiddagen gick vi runt i den mysiga lilla kolonialstaden har och insop atmosfaren. En livlig stad pa ett positivt satt (inte som Tegua, som maste vara den mest hogljudda nagonsin med musik och biltutor 24-7). Besokte en galleria med bilder fran stupade soldater (och civila) fran kriget har som agde rum for nagra artionden sedan. Marks att vi rest i vanster-politiska lander. Overallt ar det rott, stjarnor, Che m.m.... till och med jag har paverkats av det har jag markt da jag idag gjorde mitt forsta "stora" inkop - ett par Converse skor! (det trodde jag aldrig...) 97 sek var det dock vart. (ja, de ar akta, aven om det ar svart att tro det) Tur for mig att jag har Roger med mig, mannen som aldrig koper nat (i jamforelse med mig), vilket gor att varje inkop och varje kr jag spenderar hamnar direkt pa mitt daliga samvete. Annars skulle jag kunna shoppa jarnet har. Allt ar otroligt billigt! Nu ska jag kolla om vara bilder ar fardig utbranda pa en dvd sa jag kan fora over mer bilder fran kameran och darmed publicera mer!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Köp lite saker åt mig med!!

Anonym sa...

Haha, ni lever farligt alltså:) Kolla upp stränderna innan nästa gång, men det finns väl en tjusning med att leva "on the edge" så att säga!
Många kramar