lördag 2 augusti 2008

Snabbt inlagg... vantar pa frukost

Blir ett snabbt inlagg. Sitter pa ett 24 timmars cafe i Quito med gratis internet. Vantar pa frukosten....

Jag har varit sjuk nagra dagar, sangliggandes till och med. Missade en del i staden Banos (betyder badrum pa svenska), dit vi akte i tisdags. Blev inte riktigt halsfluss men valdigt nara. Hade lite dunderkur hemifran och med lite extra dunderkur fran apoteket i Banos plus tva varma (46 grader!!) angbad fran naturlig kalla, blev jag anda frisk snabbt. Nu mar jag bra.

Banos var jattefint, det lilla jag sag. Vattenfall overallt! Mysig liten stad. Roger gjorde det som de flesta gor dar, tar en lang cykeltur och tittar pa naturen och vattenfallen. Jag lag som sagt nerbaddad da... mindre kul. Investerade dock i en mossa och vantar for 30 kr. Kandes bra. Det ar ju under 10 graders strecket har pa morgonen/formiddagen.

Pa mandagen hade vi akt linbanan upp till 4050 meters hojd, med utsikt over hela Quito. Coolt att se skillnaden pa vaxtligheten. Dar investerade jag i en halsduk. Valbehovligt!

Tillbaka fran Banos i torsdags, akte direkt till Mitad del Mundo, ekvator gransen. Dar at Roger deras specialitet for Anderna - marsvin! Han at dock inte hjarnan, huvudet och tanderna, som vi fick veta efterat ar den basta delen. Marsvin ar valdigt nyttigt faktiskt. Gick runt ett museum som kommer fran indianerna som ligger ca 200meter fran platsen dar europeerna trodde sig "veta" att ekvatorn lag pa 1700 talet. Dock visste indianerna langt innan att ekvatorn lag 200 meter darifran, vilket blev vetenskapligt bevisat for 12 ar sedan da GPS uppfanns. Fick testa en massa experiment om ekvatorn ocksa. Man vager t ex mindre pa ekvatorn och ar svagare (kraftmassigt)...

Nu har frukosten kommit. Maste ata, har brattom, ska till Otavalo (2 timmar fran Quito) och ga pa en marknad idag, som de ar mycket kanda for. Skriver mer om ekvatorn och massa annat om nagra dagar. Kan dock avsloja lite kort att vi igar besteg en vulkan/glaciar och kom upp till 5000meters hojd! Det jobbigaste jag nagonsin gjort, men bland det roligaste!

Inga kommentarer: