lördag 2 augusti 2008

Fortsattning...

Ja, da kommer det mer om ekvatorn och vulkanbestigning och allt det dar...

Som sagt, indianderna visste lang innnan europeerna invaderade stallet vart ekvatorn lag. Dock kom en fransman i mitten pa 1700talet och han "visste" sa klart vart den lag, och dar finns det idag ett monument och en liten stad med en massa suvenirshopar m.m. Ca 200 m darifran har befolkningen gjort ett litet museum dar man far testa pa olika experiment, samt se husen dar indianerna bodde. Experimenten gar bl a ut pa att bevisa att energi (kraften) gar at olika hall pa olika delar av ekvatorn, dvs pa varat halvklot roterar jorden och darmed energi mot klockan, och tvartom pa andra sidan jordklotet. Detta kunde vi tydligt se bara 1 meter fran ekvator gransen genom att titta hur vatten rinner ner i en diskho.

Man ar aven svagare vid ekvatorn, vilket jag ocksa fick bevisat da jag var tvungen att kampa emot och halla musklerna spanda pa, och sedan 2 meter utanfor ekvatorn. Det var skillnad pa den lilla distansen!

Fick testa pa att balansera ett agg pa huvudet pa spiken, vilket ska vara mycket lattare pa ekvatorn an utanfor, sa jag antar att det ar valdigt svart i Sverige som ligger sa langt ifran. Jag klarade det, det gjorde inte Roger. Pluspoang till Petra. :-)

Coolaste pa hela dagen var for mig nar varan guide berattade att indianerna, forutom att ata marsvin eftersom de ar sa nyttiga, anvander de for att se manniskors energi. Om man har positiv energi och ar nara marsvin sa ar de tysta. Har man dock negativ energi, t ex ar deprimerad, arg, sjuk, eller allmant negativ, sa later de jattemycket och blir oroliga. Vi testade detta. Jag, som legat sjuk flera dagar och fortfarande var drabbad av en riktigt rejal forkylning, gick fram till marsvinen som de hade pa golvet, och de blev helt galna, de pep otroligt mycket och sprang runt och gomde sig. Vi bytte, jag backade och Roger gick fram, frisk som en notkarna som vanligt var marsvinen helt tysta och stilla. Jag gick fram igen, stod bredvid Roger, ingen skillnad, Roger backade 1 meter och da blev de helt galen igen. Det var nagonting jag inte visste innan i alla fall! Testa garna sjalva om ni har marsvin omkring er.

Gardagen, fredag, tillbringades som tidigare namnt pa varldens hogsta aktiva vulkan - Cotopaxi. Blev en heldag. Resa dit, bil upp till 4600 meter sen promenad upp till 5000 meters hojd. Det var verkligen ingen latt match ska jag meddela er! Man kande verkligen hur syrefattigt det var. Tog myrsteg, anda tog det lang tid och var jattejobbigt att ta sig upp. Men vilken kansla nar man stod dar uppe! Helt klart basta utsikten jag nagonsin sett! Hur manga kommer upp i det? Vad ligger Kebnekaise pa, 2000meter nanting va?

4 grader var det och det snoade. Jag pratade med en kille fran Kanada och vi insag bada tva hur dumma manga maste tycka att vi ar. Vi kommer bada fran kalla lander, och nar vi val har sommar och varmt i vara hemlander, da drar vi till kylan och snon anda!

Efterat fick vi lunch, men jag var sa anfadd hela tiden att jag knappt kunde ata. Sen cyklade vi ner fran 4600 meter till ca 4300 meter genom fjallandskap och berg. Otroligt vackert! Alldeles tyst. Sag nagra vilda hastar, det har jag aldrig sett forut (helt vilda alltsa). Fanns en vacker lagun i narheten som vi passerade aven. Som sagt, en heldag. Var helt slut igarkvall nar vi kom tillbaka, men utan tvekan en toppdag nagonsin. Vem vet om man kommer komma till 5000m igen?

Idag skulle vi till en jattekand marknad i Otavalo och sen flyga till Lojas, i sodra Equador. Pga alla mojliga anledningar slutade dagen med detta: 5 timmar pa buss, miss med flyget och vi at da ater i Quito. Vi aker imorgonbitti forhoppningsvis. Det innebar att vi forhoppningsvis ar i Peru imorgon kvall. Hoppas hoppas att allt flyter denna gang... kanns som bara motgangar idag, men hellre en dag som denna an nagonting annat allvarligt. Allt har ju kanns perfekt, sa en dag som inte var bra kan jag nog kosta pa.

Inga kommentarer: