lördag 2 augusti 2008

Kontemplation...

...kring...

Roger: han har rakat av sig skagget nu. Han gjorde det i Banor for 12 kr, jag kande inte igen han nar jag fick se han, men nu har jag vant mig. Han kanns lite mer "svensk" nu. Forut har alla trott att han varit latino, typ fran Puerto Rico (vilket tydligen varit positivt for oss eftersom de uppfannas som farliga och tuffa). Manga har svart att fatta hur nan som ser ut som han, mork och rakt har, inte kan sa mycket spanska, medan jag, blond, kan spanska. Manga tvivlande blickar langst med granserna har det blivit da vi overtalat tullen att vi bada faktiskt ar svenskar.

Papper: toapapper, nasdukar, det ar verkligen dyrt har. Vi har det bra i Sverige som har skog och papper sa nara och billigt. Har finns det sallan toapapper pa offentliga toaletter, och om det finns sa ar det en kvinna som sitter och rullar en liten bit at en vid ingangen. Tank att ha det jobbet. Nasdukar (som jag anvant x antal av denna vecka) kostar over 3 kr per paket. Det ar verkligen dyrt! Sjalv ar man van Eldorado 18 pack for typ en tia eller nat.

Manniskor man traffar: jag har verkligen traffat manga intressanta manniskor som jag troligen inte skulle traffa i Sverige. Nagra exempel...
- 50+ australiensare som efter 25 ar som kiropraktor, ett kraschat aktenskap och en kar broder som tyvarr avlidit, insag att han nu skulle forverkliga drommen att resa och vandra i Sydamerika.
- 25 tjej vars foraldrar ar spansk och fransk samt jobbar for EU-kommisionen, vilket gor att hon ar flytande i de tva spraken, plus engelska eftersom hon gatt i internationell skola i Bryssel. Aven bott kort i Indien och Kenya, och pluggat i Spanien, Irland, nu pa vag till England. "Intressant med EU" sa jag, som svar fick jag "nej, jag ar sa himla less pa det, har sommarjobbat dar och haft praktik dar flera ar".
- diverse (galna) israeler... traffar killar som reser eftersom de gjort 3 ars obligatorisk (!) militartjanst (tank om vi hade sa i Sverige), och varit med om krig och sett sina kompisar do brevid sig. Jag borjar forsta varfor de inte tycker att dessa lander ar sa farliga.

Fattiga manniskor: man kan inte annat an uppskatta Sverige och valfardsstaten nar man reser sa har och ser det man ser. Obeskrivligt, men kortfattat sa handlar det om (mest barn) som gar i trasiga klader, utan skor, smutsiga, tigger, springar langst med motorvagarna och saljer saker, eller putsar fonster. I staden sitter de pa trottoarena och putsar skor, eller saljer smasaker, eller tigger. Det handlar ocksa mest om manniskor med indianursprung. De barn som man ser, som ar med foraldrarna pa marknaderna, eller leker har inte mycket till leksaker eller annat att underhalla sig med. Sag pa bussen tva blinda pojkar som gick och sjong i bussen och fragade om pengar. Hjartskarande, vart ska man borja....? Troligtvis med att vara valdigt tacksam for det man har, och sen forsoka bidra med nat tillbaka.

Djur: det ar djur overallt! Langt vagarna, pa gatorna. Sag i Nicaragua en gris, nagra honor, tuppar och kycklingar som sprang bland barnen pa en lekpark. Det var en syn man inte ser sa ofta.

Fardmedel: har tankt pa cykel som ett bra satt att fardas, for en person. Ibland tva. Men att det kunde vara en familjetransportmedel har jag aldrig tankt pa. Har sett under resan (Nicaragua) en hel familj pa EN cykel. Pappa pa sadel, ena sonen fram pa styret, mamman pa pakethallaren med andra sonen i famnen! Otroligt! Har sett flera mammor som satt sitt barn (typ 3 ar) fram pa styret med ingenting att halla i forutom styret!

Mat: har ater man banan till allt! I alla former, stekt, friterad, ra, kokt... Man ater ocksa oftast ris och potatis tillsammans, blandat med ex fisk- eller kottbiten. Jag tycker inte om det sa mycket, men man vanjer sig.

Mygg: det basta med equador (nastan) ar att kylan och hojden innebar - inge mer mygg! Plagsamt varre pa Isla de Ometepe i Nicaragua. Jag hade en morgon nar jag vaknade 17 myggbett pa bara hoger benet. Roger sag ut som han drabbats av roda hund, jag raknade myggbett pa bara hans overkropp, och kom upp till 107 st!!! Tank klibbande varme i det, och fundera hur skont det ar att sova da... Nu sover man i alla fall gott hela natterna.

Equador: annu en fordel med kylan har - man far en ursakt att dricka en massa varm choklad och kaffe! Allt organiskt, sa otroligt gott! Gar inte att beskriva! Kommer inte kunna dricka kaffe eller ata choklad i Sverige sen... eller jag kommer inte tycka det ar sa jattegott i alla fall. Vi har hittat ett "favvostalle" har i Quito, ett kooporativt cafe som ags av ca 800 indian familjer. De odlar all kaffe och choklad sjalva. Det kanns bra att bidra till sadana stallen.

Det var nog allt for den har gangen i alla fall...

5 kommentarer:

Pär sa...

intressant läsning. kul att följa. i Sverige händer det inte mycket. Jag har mest slappat denna vecka. Det har varit pride-festival denna vecka i sthlm. Mycket folk och många intressanta människor. Var några hundra tusen på gatorna under pride paraden. Härligt med mycket människor och många olika personligheter. Ha de bra så länge. vi ses om några veckor syrran!

Anonym sa...

Får hålla med Per om intressant läsning verlkigen och riktigt komiskt att du räknade myggbetten på Roger.

Anonym sa...

pär ursäkta :)

Anonym sa...

pär ursäkta :)

Anonym sa...

Intressant läsning. Nu börjar mamma se fram emot din återkomst till Sverige.

Själv tycker jag att du ska utnyttja tiden så bra som möjligt, skaffa dig så många nya intryck du kan under den tid som återstår av resan. Nya intryck och upplevelser breddar en individs pespektiv och därmed tänket, vilket alltid är positivt.

Ser också fram emot reserapporten IRL. Hälsa till Roggan! Kram från pappa