lördag 16 augusti 2008

Puno och Titikaka sjon

Sedan senaste inlagget har nog mest hant, jamfort med hela resan.

Drog fran Arequipa med nattbuss till Puno, en stad som ligger precis vid Titikaka sjon (varldens hogst belagna sjo, ca 4000 m). Sjalvklart gick inte bussresan smartfritt. Man ska vara pa plats 30 min innan avgang, och svenskar som vi ar, sa ar vi sa klart i tid. Men sa klart ar INGENTING i Peru i tid. Bussen kom till terminalen ca 15 min efter avgang. Vaknade till under bussresan ocksa och insag att vi stod still mitt i en korsning nanstans. Kollade pa klockan, 04.45, en kvart innan vi skulle anlanda i Puno. Det visade sig att bussen hade gatt sonder, men som tur var sa befann vi oss bara ett stenkast fran bussterminalen, sa allt gick att losa. Hade styrt upp skjuts till ett hostel dar vi fick sova nagra timmar till. Vid 7.30 (detta var forra fredagen), blev vi hamtade och akte till hamnen. Vidare med bat ut pa Titikaka sjon (som uttalas Titihaha) och till nagra sma oar som bestar av vass och flyter. Dar bor det nagra urinvanare fortfarande och lever mycket (starkt betonat) spartanska liv. sa himla imponerande att se. De bor alltsa pa en o som bestar av vass, och allt pa on ar av vass. Nar man gar pa on sa sjunker man ner lite, eftersom vass ar sa mjukt, sa det finns ingen "hard" grund i botten. De berattade om sina liv och historia. Mycket fascinerande! sen akte vi vidare (efter en liten tur i en vassbat), till on Amantani dar vi spenderade ett dygn. Fick bo hos en familj dar och gick runt och tittade oa hur de bodde, at mat med de, kollade pa nagra indian ruiner som de hade pa on. Ingen varme fanns och en svag lampa var allt som fanns att tillgodoses hos familjen vi bodde hos. Aven dar, valdigt enkelt! Svart att beskriva mer, har sa mycket som sjlaklart har hant, men orkar inte vara sa detaljerad. Jag visar bilder och berattar nar jag kommer till Sverige.

Tyvarr sa blev jag valdigt sjuk pga denna lilla trip. Antar att bakteriekulturen hos indianerna vi bodde hos inte var sa vanlig i min mage. Blev nagra dagar utan mat, men jag "overlevde".

Pa lordagen var vi tillbaka i Puno. Sondagen tog vi buss till Cusco. Blev lite sjukstuga for mig (an en gang, tyvarr). Men jag blev frisk och hann med tva maltider under mandagen, vilket var valbehovligt eftersom vi pa tisdag morgon gav oss ivag pa den valkanda Inka leden, mot Machu Piccu - ett av varldens sju underverk!

Blir ett eget, mer detaljerat inlagg om "trekken", kan saga att vi kom helskinnade tillbaka till Cusco igarkvall, fredag. Allt bra, alla friska (dock med traninsverk som smartar fruktansvart, vilket jag forklarar mer sen). Ett par dagar har i soliga Cusco, sen vidare nagra dagar till. Exakt en vecka nu tills vi landar i Sverige. Mycket som ska handa pa den veckan.

Thats all for now! Ciao!

Inga kommentarer: