torsdag 7 augusti 2008

Arequipa och Colca Canon, Peru

Staden Arequipa "gjorde" vi pa tisdagen. Avslutade med en riktigt lyxmiddag pa en restaurang med lokal mat. Tre ratters med avokado/rak coctail, grillad "corvina" (vet inte vad fisken heter pa svenska) med sot potatis och ett glas rott peruanskt vin, samt en chokladtarta och coca-te till efterratt. Slutsumma: 122 kr. Dyraste middagen hittills, men den basta ocksa. Roger at forresten en av deras specialiteter har - alpaca (ett typ lama djur om ni inte visste det).

Staden ar valdigt fin med ett mysigt centrum, en av Perus storsta med ca 1 miljon invanare. Testade lite lokala specialiteter sa som coca te, coca godis, diverse drycker som ar halsosamma som kommer fran olika vaxter haromkring (manga fran kaktusar).

Dag 2 drog vi ivag till en stad som heter Chivas, en liten indianby som var helt underbar! Vandrade runt bergen dar, kollade hur folk levde (typ i lerhus, utan electricitet ungefar...). Vyerna ar obeskrivligt vackra! Det ar ju trots allt Anderna jag pratar om. Dar bodde vi en natt. Imorse drog vi vidare kl 06.00 och besokte kort ytterligare nagra byar och sen vidare till varldens storsta Canon (storre an Grand Canon), dar vi fick se massvis med condorer (varldens storsta fagel, som inte manga har sett da de bara finns har tror jag) flygandes omkring. Spektakulart!

Kan ocksa kommentera att detta landskap ar SVINKALLT! Jag fros hela dagen igar, hela natten och hela dagen idag. Det var snostorm pa vag hem idag ocksa. Det finns ingen isolering i byggnaderna eller husen har, sa der ar kallt overallt. Alla gar med dunjackor ungefar. Varmvatten ar en lyxgrej som man inte kan rakna med. Sa jag duschade for nagra dagar sen i det kallaste vattnet nagonsin, for att sedan ga och lagga mig i ett iskallt rum. Jag maste sova med understall och flera tjocka filtar for att inte frysa under natten. Imorse var min mobil helt konstig, pga kylan. Tur var att kameran fungerade i alla fall. Kanns inte som om min forkylning kommer att forsvinna helt under dessa forhallanden. Investerade i ytterligare en tjocktroja idag och tjocksockar nar vi kom tillbaka till Arequipa. Sen ar det bara att harda ut 1, 5 vecka kanns det som, tills vi ar tillbaka pa varmare platser. Ikvall at vi ytterligare en lyxmiddag. Den var godaste middagen hittills. Skaldjur for mig, struts for Roger.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Petra! Jag läser din blogg gentemot Rogers .Känner verkligen med dig, finns inget värre än att frysa.Hoppas förkylningen ger sig.Häftigt att få se världens största rovfåglar. Ni fångade dem väl med kameran så att vi okså får se? Kramar till er båda!