måndag 16 juni 2008

San Cristobal de las casas


Tva dagar har gar mot sitt slut. Anlande igar morse. Hektiska resenarer som vi ar kor vi pa hart. Blev en tur till fots hela dagen igar. Marknader, mat, fina hus. Otroligt mysig liten stad (tack for tipset Carro!). Aven ett besok vid ett maya museum. Genusvetaren i mig tradde fram rejalt och blev djupt imponerad av deras kvinnor och barnmorskor (jag fick se en intervju med en barnmorska som berattade om deras traditioner vid barnafodande osv). Ar generellt imponerad av kvinnorna har. Alla ar typ 130 cm langa (korta) men gar och bar pa 2-3barn pa ryggen, i famnen, eller pa storsta sacken med majs osv. De ar superwomen! Traffade en britt som hade besokt en zapatistby i narheten. Dar gar de runt med "ranarluvor",vapen och tar ditt pass nar man kommer dit. Han tyckte det var coolt, jag nojer mig for tillfallet med hans berattelse och nagra vykort pa zapatisterna.

Idag har vi akt ivag pa en tur till en canyon, dar en nastan 2 timmars battur erbjod en otrolig spektakular naturupplevelse med bergskanter runt floden pa upp till 1000m! Blev dessutom ett flertal krokodiler, pelikaner, gamar osv. Skulle finnas apor ocksa, horde de men sag inga. Pa eftermiddagen tog vi en buss upp till en maya by (indianer) i bergen. Otroligt fascinerande att se (aven om det finns manga indianer har ocksa), kontrast mot denna stad. Betydligt fattigare dar. Blev sa klart ett inkop av en indiankvinna. Man far tyvarr inte ta bilder pa de for da kan andarna forsvinna fran deras sjalar.

Ikvall blir det nog en god bok i en av hostelets manga hangmattor bland palmerna. Imorgonbitti drar vi ivag pa nya aventyr pa nya platser!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej min kära Petra! Det var sjukt spännande efter att ha varit i Österrike och se att du skrivit så många inlägg:) Förgyllde min dag! Det verkar som om ni har det underbart! Alla dessa intryck, ibland är det svårt att veta var man ska stoppa dem.. Det ska bli spännande att se alla kort, synd att man inte kan ladda upp dem snabbt och lätt på bloggen!
jag har haft det mycket bra i Österrike, sjuk stämmning men synd att vi förlorade! På torsdag börjar sommarjobbet, ska bli skönt att tjäna pengar! Glad midsommar om vi inte "hörs" innan dess!
Kramar Lisa