onsdag 18 juni 2008

In the jungle... (Palenque)



Aventyr sa jag att det skulle bli, och aventyr det blev. Igar morse (tisdag) hamtade en buss upp oss pa varat hostel kl 06.15. Blev en MYCKET kurvig och guppig vag i ca 4-5 timmar tills vi kom fram till Agua Azul, ett flera kilometer langt omrade med sma olika vattenfall. Valdigt fint men tyvarr alltfor turistiskt for min smak. Blev dock ett bad dar for mig. Harligt, for det var sa himla varmt. Hade akt fran kaktusarna och bergen in i lagland och djungel. Fortsatte sedan en liten stund till Misol-ha, ett annu vackrare och hapnadsvackande vattenfall som var 80 m hogt precis inklamd mellan bergen. Roger badade, men pga tidsbrist blev det inget dopp for mig. Allt var valdigt maktigt maste jag saga! Fortsatte ytterligare en stund och hamnade till sist pa vart slutresemal for dagen, Palenque och dess ruiner.

Det ar ett stort ruinomrade fran maya indianerna med over 500 byggnader mitt inne i djungeln! Gick runt dar precis innan stangning pa eftermiddagen sjalva (jag, Roger och vara brittiska resenarer for dagen), sa det kandes verkligen akta! Sag en apa ocksa dar inne bland traden, men horde desto fler! Stotte ocksa pa en stor odla.

Vid 17 tiden checkade vi in pa ett hostel precis granne till ruinerna och gjorde oss hemmastadgade i ett bungalow-liknande hus i djungeln (nar ni ser bilderna sen inser ni att det verkligen ar MITT I DJUNGELN!). Trotta efter en lang dag at vi en god middag med britterna (det ar britter overallt vill jag bara saga!) Nar vi skulle ga och lagga oss sa hittar Roger en gigantisk spindel pa myggtaket till varat rum. Efter mycket panik fran mig (Pernilla ar nog den enda som verkligen kan forsta min skrack), hittar jag ytterligare en. Problemet var att myggnatet hade en glipa runt vaggarna pa ca 3-6 cm, sa vad som helst kunde lugnt kliva in och gora sig hemmastadgade hos oss. Efter en del utforskning fick vi veta att det inte fanns nagra farliga spindlar i djungeln (inte for att det lugnade mig), och att dessa troligen var doda. Men for mig innebar det endast att det finns fler dar ute. Britterna hade hittat en scorpion i deras rum ocksa. Sen var det en stor glipa i varan dorr ocksa dar allt mysigt kan krypa in.

Skrackslagen erkande jag mig besegrad och insag att jag var tvungen att ga och lagga mig anda. Roger, som ocksa var dodstrott, somnade pa tva roda medan jag lag vaken ett bra tag. Horde dessutom ett ljud pa taket och insag att det var en gecko-odla. Tankte att detta kan inte bli varre. Men ack sa fel jag hade. Da borjar det regna a la rainforest-stil. Dvs samma vattenmangd som om man haller en hink over nagot. Detta pagick HELA natten med aska och blixtrar som kunde horas och ses i typ hela Mexico. De fa ganger jag verkligen somnade, sa vaknade jag av att det dundrade sa mycket. Och manga av er vet hur okontaktbar jag kan bli nar jag val somnat (speciellt Malin), sa da kan ni tanka er!

Men, men, overlevde hela natten, och i morse var jag pa bra humor och glad over att befinna mig i djungeln! En god frukost, en god lunch, sen utcheckning och sa begav vi oss in till staden Palenque. Motte upp britterna och spenderade dagen solandes och badandes i Nutuntun, ett badstalle vid en flod. Sag ut som en scen ut djungelboken. Nu befinner vi oss vid busstationen i Palenque och ska ta en 9 timmars nattbuss till Merida dar vi anlander imorgon bitti.

Aterkommer om nagra dagar igen, men kan meddela att nar ni andra agnar er at sill, nubbe och annat midsommarfirande pa fredag kvall, sa kommer jag och Roger att befinna oss i Chichen Itza, det storsta ruinomradet fran maya indianderna!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa din blogg Petra!
Hoppas du har det bra där nere i värmen!
Ta hand om dig.
Kramar fårn Anna (Viklund förrut, Lindkvist numera)

Anonym sa...

Jag rös i hela kroppen när jag bara läste om ditt spindeläventyr. Kan bara tänka mig o ha varit i dina kläder... Tur att allt ordnade sig tillslut, dock med lite sömn men sova kan man ju göra senare.
Kram från storsyrran. (Barna mår bara bra. Ska skicka bilder efter midsommar)

Anonym sa...

Åhhh Petra va härligt det låter! Jag längar tillbaka till Mayaland! (Tja, kanske inte till skorpioner och spindlar förstås...!) Hälsa pyramiderna från mig och ha en härlig fortsatt resa! Ska ni till Isla Mujeres och Playa del Carmen? Superfina badorter....

Kram från Malin Sand (Pernillas gamla sambo...)

PETRA sa...

Bara sa du vet Pernilla, sa var spindlarna sa stora att de var sa dar hariga och sa... sag ut som en fagelspindel men lite mindre...

Roligt med alla som laser och kommenterar min blogg! Fortsatt med det allihopa! Otippade manniskor, blir forvanad, men det ar verkligen roligt att veta att ni laser!

Emma sa...

Hej Petra! KUL läsa din blogg, det gör jag ofta... ush med den där spindlar och sånt, men det var skönt det gick bra med resan. Otroliga vackra kort ni tagit :D Kram kusin Emma

Emma sa...

Förresten har mina föräldrar läst din äventyrsresa, och de hälsar dig mycket och trevlig midsommar! Just har man liten äventyr med våran tak i stugan så regnar det in på taket!! Kram Emma med familj

Anonym sa...

Vilken trevlig och rolig läsning :) måste säga att det var en bra beskrivning av djungelnatten, kan verkligen se det framför mig hehe. Jag skriver ett mail snart! KRAM!!