torsdag 26 juni 2008

Belize (jag har simmat med hajar!)







Sedan sist har en hel del hant:

Belize anlande vi till pa mandagen. Stannade i Belize city i 1 dygn med vara nya kompisar, tva svenska tjejer som vi traffade pa bussen. OTROLIGT kontrast att aka over gransen. Fran sma indianattlingar till stor afrikan-attlingar, aven fran spanska till ett land dar bara engelska galler. Belize ar ett land som kan beskrivas som "heaven and hell". I Belize city var det jattesmutstigt och fattigt. Alla gar runt och ser ut som gansters. Kandes som man var i Harlem ungefar. Taxichafforen sa till oss direkt da hon slappte av oss vid varat hostel att vi skulle "get off the streets!". Bodde pa ett mysigt litet stalle dar vi fick mycjet hjalp av de som jobbade dar. Blev tipsad om en valdigt nara restaurang dar jag at en jattegod fiskburgare (alldeldes farsk fisk). Det behovdes eftersom min diet i Mexico varit ost (dar finns bara ost och kott och eftersom jag inte ater det ena blev det bara det andra kvar). Pa dagtid var det ingen storre fara att ga runt i den minimala staden (kandes som Kramfors). Ar dock inte mycket att se. Springer runt rattor och grodor pa gatorna, sa ni kan ju forsta hur smutsigt allt kandes. Mycket av byggnaderna som var sonder ocksa.

Dagen efter tog vi darfor baten 45 min ut till paradison Caye Caulker. En 1km liten o bara av sand dar man gar barfota och vars slogan ar "go slow". hur lugnt och trevligt som helst! Rent och fint ocksa. Verkligen paradiso! At en lyxig middag for ca 60kr; farsk hummer i vitlokssas med potatismos och vitloksbrod. Oreo cheescake till efterratt och en apelsin-rom-bal. Helt plotsligt blev Harlem forvandlat till Karibien och Jamaica typ. Alla gar runt och ar valtranade, med dreads det ar reggae musik OVERALLT! (Malin du skulle ALSKA detta stalle) Traffade pa nagra riktigt schyssta manniskor.

Dag 2 pa the "key" tog vi en heldag ute till havs. En snorkeltur ut med en segelbat nagra timmar ut pa det turkosa karibiska havet. Ner och snorkla pa 3 stallen. Dar stotte jag pa detta: hajar (!) (inte pa botten ute vid ytan ca 1 m fran mig! men det var snalla och sma hajar, ca 120 cm langa), skoldpaddor, stingrockor, alar, och MASSVIS av fiskar vars namn jag inte kommer ihag men som alla finns med bland Nemos kompisar i filmen "Hitta nemo". Da vet ni ungefar. Jag matade nagra av de ocksa! Ja, vad hande mer? Sa himla mycket intryck, svart att skriva ner allt. (Men det var nog det coolaste jag gjort tror jag...) Svart att hinna nu ocksa, inte sa mycket tid vid datorn kvar. Trodde jag skulle hinna med att ladda upp mer bilder. Fixar det imorgon istallet.

Nu har vi i alla fall begett oss vidare in i Guatemala. Tillbaka till spanskan och indianerna med andra ord. Fick stanna nagra ganger pa vagen hit til Flores pga kor, tuppar, hastar, gamar och grisar pa vagen... lustigt.

Ha det bra i Sverige eller vad ni nu gor. Skriv garna vad ni har for er som kommentar, det vill jag lasa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir lite avundsjuk på dina upplevelser. Själv är vi i stugan. Pär och Mats jobbar på bra. I går den 27:e hade vi taklagsfest med öl och bad i tunnan. Mysigt! Idag regnar det så det blir lite "slow work today". Pär och Matte fick lite sovmorgon pga regnet. Hälsa till Roger! Kram!

Anonym sa...

Tja lillkusinen! Skåneland här... verkar som att din resa fortlöper väldigt bra, härligt!!! Se till att få i dig lite vegetariska chimichangas också, mumsmums!!! Kram U