onsdag 6 maj 2009

Tentaplugg

Sitter nu åter på biblioteket på skolan. 22 grader i Grenoble idag, och sol. Härligt att sitta inne i ett bibliotek där luftkonditionerning inte existerar i någon ordbok...
Nej, men det är faktiskt väldigt härligt här. Jag och Qazal har skaffat oss cyklar, så nu cyklar vi till och från skolan, vilket är härligt, då det är varmt och skönt ute (a.k.a "shorts-väder" i norrland) från tidig morgon till sena kvällen. Jag har första tentan imorgon, "Franskt och europeisk social och politiskt historia under 1900-talet, med ett genusperspektiv". Det blir nog den svåraste tentan, för det är bara jag bland mina kompisar som läser den kursen, så det finns ingen att diskutera med, dessutom är det den första tentan med den nya metoden och på franska. Återstår att se hur det går. Håll tummarna!
Satt hela dagen igår (och kommer göra det samma idag), med att gå igenom mina anteckningar i historia. Jag och mina kompisar satt och skrattade och gjorde en lista över alla förkortningar de använder i Frankrike. De verkligen ÄLSKAR förkortningar. Och de har så klart helt annorlunda förkortningar för typ internationella organisationer än resten av världen har. Några ex: abort är IVG (frivillig avbrytande av graviditet, typ), AIDS är SIDA (inte så passande i ett svenskt kontext), WHO är OMS, NAFTA är ALENA, Nationernas Förbund är SDN, WTO = OMC, EU är UE (union européenne), och min favorit - USA är EU (Etats Unis - Förenta Staterna). Så det kan bli lite förvirrande om man läser tidningar eller annat och om man inte vet det, för då tror man ju att det är EU som gör allting, när det faktiskt är USA som ligger bakom något.
Det har även förkortningar för alla andra organisationer och politiska partier. De skriver aldrig ut fullständiga namn, så min gårdag gick åt att kolla upp alla franska, spanska och tyska partiers ordinarie namn under 1900-talet.
Jag känner verkligen att jag lär mig mycket nu under dessa tentadagar. Jag är glad att jag läser en kurs där jag lär mig om Frankrikes historia, för det är intressant att veta och det vore synd att inte lära sig om det land där jag trots allt bott i ett halvår (hittills i mitt liv, kan noteras).
Har även insett hur otroligt glad jag är att jag lärt känna så många internationella statsvetarstudenter. För let's face it, we're nerds, all of us! Våra förfester, lunchtimmar och annan ledig tid går åt till att diskutera och förklara politiska teorier, valsystem, val och sanktioner typ. Igår lärde jag mig om det tyska och holländska politiska systemet. Jag förklarade även det svenska och svensk politisk historia, vilket för min amerikanska kompis Phil är särskilt intressant. Han har en teori att vi svenskar (eller rättare sagt skandinavier) är så otroligt laglydiga och snälla. Jag höll till en början inte med på den gloriastämpeln han gav oss i norr men börjar sakta men säkert instämma. Insett att vi i norr gärna agerar efter konsensus, vilket är en otrolig skillnad mot sydeuropeerna och jänkarna. Vi "gav" upp Norge 1905 utan större våldsam kamp, våra politiska partier har en rekommendation att inkludera kvinnor i sina vallistor, vilket vi gladeligen följer. I Frankrike t ex får partierna böter om de inte har ett visst antal kvinnor i sin organisation, en avgift de gärna tar, för här är lagen inte värt så mycket. Det påstår till och med min historialärare. Okej, vi är inte egentligen några änglar i Sverige, men jämfört med andra länder så har vi en viss attitydskillnad skulle jag nog påstå.
Ja, jag skulle kunna fortsätta att berätta om allt mellan himmel och jord här hela dagen, men jag gissar då att min tenta imorgon inte blir så lyckad. Så nu är det dags att åter nöta igenom historia-anteckningarna.
Hej hopp från en soligt Grenoble!

Inga kommentarer: