söndag 31 maj 2009

Bordeaux och Toulouse

Sa resan borjade i tisdags. Gick bra, till en borjan... kom fran Grenoble till Valence, for att upptacka att det ar en nationell strejdag - vilket sa klart innebar att vara tag var installda. Blev lite omplanering och fler byten. Men efter 12 timmars resande, 4 timmar senare an planerat, kom vi fram till Bordeaux pa tisdag kvall.

En jattefin stad, verkligen. Byggnaderna ar otroligt imponerande, stora och vackra. Latt att ta sig runt staden. Vi bodde pa ett hotel valdigt centralt. Da staden ar kand for sina vingardar blev det en tur till vinmuseumet dar jag larde mig en hel del fakta som jag sa klart tyckte var jatteintressant. Turen avslutades med vinprovning. Trevligt att lara sig fran det stalle som ar 'experter'. Utover det blev det konstmuseum, katedraler, kyrkor och mysiga cafe besok. Vi har haft valdigt bra vader ocksa. Mellan 28 och 32 grader under de tre dagarna, varmast i Frankrike.

I fredags tog vi taget till Toulouse. Dubbelt sa stor stad, befolkningsmassigt, an Bordeaux (ca 200.000 och 400.000 pers). Marks att det ar en stor stad. Coolt ocksa da denna stad heter den roda staden for att hela staden ar byggt av rott tegel. Men i ovrigt sa ar Bordeaux mycket finare i min asikt. Men jag kan anda rekommendera Toulouse. Fint langst floden dar de har fina platser att sitta och 'filosofera'. Har har det blivit en kyrka, en basilika, en katedral och en dome. Jag har nu ocksa lart mig skillnaden mellan dessa byggnader.

Imorgon aker vi till Carcassonne, en ruinstad en timme harifran. En dagstur som avslutas med att vi aker till Montpellier.

Hm... kandes som om jag hade sa mycket att skriva men tyvarr sa blev det mer fakta denna gand och mindre funderingar. Men det kanske kommer i nasta inlagg.

A la prochaine!

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Vad är skillanden på de olika byggnaderna då? :P

Unknown sa...

hiii, I was seriously reading your blog for the first time, and i have to admit that i pretty much understand almost everything! yuhuu!
keep on doing the good job!
Bisousss
Q.