söndag 17 maj 2009

53% av världens befolkning

Sitter här hemma hos Qazal. Vi har en tjejkväll. God mat, mycket olika efterrätter. Och statsvetare som vi är så är vi intresserad av fakta, statistik och språk. Så alldeles nyss gjorde vi en lista över de språk och hur stor andel av världens befolkning som vi kan prata med.

Så här är; jag, Qazal, Martina, Anne, Elena, Paula och Dilani. Och tillsammans kan vi kommunicera med 53% av världens befolkning. Vi kan tillsammans prata: engelska, franska, spanska, portugisiska, norska, svenska, danska, tyska, persiska (farsi), holländska, tamil (språket på Sri Lanka), polska, teckenspråk.

Det är ganska coolt - 53 %! Så nu har vi delat ut uppgifter och vi ska lära oss arabiska, ryska och kinesiska - då har vi de flesta länderna täckta!

Så tråkigt... många man måste säga hejdå till nu... i och med att tentorna slutade förra veckan så är det många som åker nu. Anledningen till att jag är kvar här till den 3 juli är att jag, som svensk utbytesstudent, behöver poängen jag läser här, det behöver inte de andra studenterna. Så jag måste vara förberedd för omtentaperioden i juni.

1 kommentar:

Språkgeniet i Boan sa...

Vad är ert mål vad gäller språktäckningen?

98%?

Ni kan väl hoppa över några små byar i Afrika och Borneå med endast lokalt språk, så det inte blir för betungnde vid inlärningen...

PS.
Jag nöjer mig med att traggla lite engelska. Så att man blir lite bättre för varje vecka.