tisdag 12 maj 2009

Hoppet och förtroendet ute för - hädanefter "utrikiska"

Jag har sedan, så länge jag kan minnas, haft tidningen Dagens Nyheter som min startsida. Jag har den personliga uppfattningen att vare sig Aftonbladet eller Expressen kan kalla sig nyhetsmedia idag, utan faller mer passande under kategorin "skvallertidning". Så när jag för några minuter sedan öppnader internet explorer och ser att huvudnyheten på dn.se är "Semifinalen pågår" och berör Eurovision Song Contest trodde jag inte att det var sant. Skandal!

Är inte nåt större fan av Svenska Dagbladet, men tänkte att det kanske var dags då att jag byter till de - och samma fenomen uppenbarar sig på deras nyhetsportal. Eller ursäkta mig, nyhetsportal är en förolämpning mot alla "riktiga" nyhetsportaler utanför Sveriges gränser (för det finns tydligen ingen nyhetsportal kvar i Sverige). Så är det officiellt - svensk media har fallit så lågt att det känns som en omöjlighet att de någonsin kommer att återfå mitt förtroende!

Jag har sedan länge accepterat att större delar av svenska folket är så ytliga att de faktiskt finner det intressant att veta vad som pågår bland "kändisar" i "nöjesvärlden", men då kan de ju läsa Aftonbladet, Expressen, Se&Hör osv... listan är oändlig. Jag hade mitt sista hopp till dn.se.

Ja, man kan tycka att jag överreagerar - men för mig innebär detta att allmänbildningen och intelligensnivån för det framtida Sverige bara sjunker, mer och mer för varje dag. Allt jag menar är att, om man vill ha så kallad "svensk underhållning" eller skvaller så vet man att man kan vända sig till Se&Hör, Aftonbladet, kanal 5 osv. Varför förstöra de få kanalerna där väsentliga nyheter förmedlas?

Dn.se var min sista kontakt med nyheter i Sverige, nu när jag är bosatt i Frankrike. Detta innebär således att jag hädanefter är helt avklippt från nyhetsrelaterade event som berör Sverige och svenskar. Dåligt av mig att inte hålla mig ajour kan nån tycka? Jag resonerar så här; om dn.se och svd.se nu valt att fokusera och prioritera en sångtävling så gör de troligen detta för att bemöta deras läsares efterfrågan. Det innebär att svenska folket gjort sitt val. Det är de som stänger mig ute nu, inte motsatsen.

ESC är ett känsligt ämne för mig. Jag kan tolerera mycket men inte den sångtävlingen. Så om detta är vad svenska folket vill ha så låter det i mina öron som om de säger "Petra, vi är inte intresserad av dig, dina intressen eller tankar, så du kan flytta utomlands". Ja, det ska jag faktiskt göra! (bortse från det faktum att jag är bosatt utomlands just nu, detta påstående gäller för mina framtida planer).

Nej, nu är det "The Economist" och "Le Monde" (vars huvudnyhet just nu berör lagstiftningen) som gäller hädanefter. Denna insikt ikväll stödjer bara min motivation ytterligare - ledsen Sverige, men kvalitén på vissa saker är för låg för min personliga smak. Hädanefter är det "utrikiska" som gäller!

1 kommentar:

Malin sa...

Jag som trodde du gillade Schlagerfestivalen? :)