onsdag 6 maj 2009

IQ mums mums

Som jag påpekat tidigare, och som ni säkerligen vet, så är Frankrike inte nåt större fan av nånting kopplat till engelsmän eller den anglo-saxiska världen. Läser precis om att trots franska kvinnors organiserande redan i slutet av 1800-talet gällande kvinnlig rösträtt så dröjde det ända till efter andra världskriget tills de fick det. Orsaken? Manliga politiker argumenterade för att "feminism" och "kvinnlig rösträtt och medborgarskap" kom från den anglo-saxiska världen, vilket därmed innebar att det är nånting farligt som måste undvikas till 100%.
Det får mig att fundera... vad är det som vi gör just nu, i Sverige eller i andra länder, som kommer att ge samma gensvar om 20, 50 eller 100 år som det jag precis beskrivit i det franska fallet (nämligen att de antingen var IQ befriade eller hade IQ mums-mums)? Tål att fundera kring...

1 kommentar:

Malin sa...

Hej! Intressant att läsa om dina funderingar. Sitter själv och pluggar för fullt (nästan). Börjar bli lite trött nu efter en och en halv veckas stenhårt plugg, men har första sluttentan imorgon, sen på fredag, lördag och måndag. Gaaah, saftigt värre... Åh ska bli så skönt att bli klar! Börjat känna mig lite asocial på senaste när jag kommer på mig själv med att sitta på thefreedictionary.com och klicka på uttalningen av olika ord på engelska vs amerikanska och tycka att det är jättekul (testa tomato du också och se vad du tycker --- är det kul eller får jag för lite yttre stimulans??). Hur som helst, back to study. Ikväll ska vi på Bob Dylan konsert så det blir en schysst uppvärming inför tentan imorgon! Lycka till med plugget och så ses vi om två veckor, yey!! KRAM