lördag 28 februari 2009

Diverse meningslöst skrivande...

Idag är stora städdagen för mig! Så därför tycker jag självklart att det är oerhört viktigt att jag först skriver ett inlägg på min blogg (allt för att INTE städa....)

Har insett vissa saker... bl a att jag blivit beroende av purjolök - äter det till ALLT! Kan speciellt rekommendera purjolök och färska champinjoner på en macka! Mums.

En annan god delikatess som också blivit en (tyvärr) vana, är chevreost och honung på kex. Det lustiga är dock att de där saltade kexen som vi svenskar lägger osten på när vi äter ostbricka finns inte i det här landet. Nej, här äter man inte ostbricka med kex. Jag trodde inte det först, men efter att ha konsulterat flera butiksbiträden i diverse supermarché, varav en är den STÖRSTA någonsin, så är min gissning att de kexen inte finns. Så klart finns det TUSEN andra kex sorter, men inte de neutrala eller något saltade att lägga ost på.

Jag är, som många läsare är medveten om, också beorende av att lösa korsord. Då mina underhållningsmöjligheter är något begränsade här (ingen tv, knappt internet), löser jag korsord i ur och skur. Så när jag var på flygplatsen i London passade jag på att köpa några engelska korsordstidning (har snart förbrukat alla svenska som pappa skickat ner...), och då blev jag upplyst av Qazal att den version vi i Sverige kallar korsord, dvs med en fråga, en text, ett ord som man sedan ska skriva en synonym till eller liknande efter, är typiskt svenskt. I Holland finns det korsord, och svenska korsord. Bläddrade i tidningarna på flygplatsen och insåg att det faktiskt var så. Majoriteten av alla korord är endast med siffror och ingen text eller bild. Sen finns det "swedish crosswords", och det är den vi är vana vid. Tänka sig att man lär sig nåt nytt varje dag...

Lagt märke till en annan detalj som jag blivit imponerad av, nämligen hur anpassat samhället är här. I alla fall till viss del. Det finns telefonkiosker för rullstolsbundna. Det finns speciella kassor i mataffären för rullstolsbundna, äldre och gravida.

Idag är det ca 15 grader och strålande sol! Hur härligt som helst. Jag har redan tagit en långpromenad i solen. Lovely!

Nej, dags att ta itu med dagens uppdrag - STÄDNING!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mer svenska korsordstidningar kommer...

Emma sa...

Hej!

Du har blivit utmanad av mig, kika gärna in min blogg :)

Kram