måndag 23 februari 2009

London & Oxford!

Igår kväll landade vi (jag och Qazal, min holländska res- och pluggkompis) i Grenoble, Frankrike igen efter en veckas fullspäckade "lov-dagar".

Började med sightseeing osv i London måndag till onsdag. Vi körde hårt - ca 12-14 timmars shift (vi återvände "hem" 12 eller 14 timmar efter att vi gett oss av på morgonen). Blev Big Ben, London Eye, shopping, museum mm.... knappt så man kommer ihåg allt man gjort, haha. Är helt imponerad av London som stad och kan verkligen förstå varför det är så många som "förälskar sig" i staden och flyttar dit. Jag gillar verkligen London!

Vi hade väldigt tur med vädret också. hade sol och "varmt" ALLA dagar, vilket vi fick höra, ALDRIG inträffar. Så det bidrog så klart också till en positiv känsla för staden. Coolt att se hela staden på kvällen från London Eye. Vi besökte National Gallery där jag fick se ordinal Da vinci, Van Gogh mm. Imponerande!

Testade även fish&chips, men det var inte nån större favorit.

På torsdagen tog vi bussen 1,5 timme till Oxford, där Qazal har en kompis som pluggar. Vi hälsade på Ana och bodde hos henne och hennes 3:a i centrala Oxford. Hon är 19 år, men har bott där sedan hon var 16! Och eftersom hon är från Brasilien var det inte den vanliga "flytta hemifrån" sättet som vi andra gjorde några år senare. Blev väldigt imponerad av henne, snacka om själständig och självsäker tjej! Och typ världens trevligaste också! Hennes pappa är förresten Brasiliens största producent av soja böner, så alla sojaböner vi äter i Sverige kommer från hennes pappas företag.

Oxford har jättefina byggnader och omgivningen är också fantastiskt. Blev så klart en hel del bilder. Jag lägger upp de här på bloggen så får de berätta vad jag gjort istället för att jag skriver en roman i text.

Enjoy!


Jag framför Big Ben!


Buckingham Palace.

Jag och Audrey Hepburn hos Madame Tussaud.

Jag och Obama i Ovala rummet.

jag och Qazal framför Tower Bridge.

Qazal, Sita, jag framför Oxfords äldsta och mest kända bibliotek. (Sita är en kompis till Ana och Qazal).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder och en fin reserapport. Man blir avundsjuk på ditt resande.

Emma sa...

Åh fina kort! Vilken trevlig resa du har gjort :) Önskar att jag var i Europa också! London är alltid älskvärd, dit jag vill åka igen!

Anonym sa...

Jag vill också!
Jag har kolat mitt schema runt påsk för jag trodde jag kanske hade några lov dagar där för lite alper men icke sa nicke jag har tenta period då :( Ska kolla schemat vidare om det finns nått hål som man kan fylla med skidåkning å Petra..Spelar det någon roll för dig?

Malin sa...

Hej kompis!

Vad kul att se bilderna från London och härligt att höra att ni hade en bra vistelse. Såg att de bytt ut lite av vaxdockorna på Madame Tussauds sen jag var där i höstas. Vågade ni gå den otäcka vägen ut på slutet? :)

Håller på att avsluta en stor rapport i kvantitativ analys, håller på att analysera massa data med ett statistikprogram. Väldigt intressant och har baserat min research question kring traditionella könsroller, så lite genus minst sagt :). Analyserade mina hypoteser idag dock och verkar inte riktigt stämma, crap. Skulle ha konsulterat dig innan! Hehe, men grymt intressant ändå m kvantitativ metod, surprisingly. Ok, men nog om det, ikväll blir det party och imorgon ska vi på utflykt, så hoppas på lite vackra irlänska landskap. Ok, saknar dig och ser fram emot att ses även om det är ett tag kvar!!

Puss o kram