onsdag 11 februari 2009

Några iakttagelser...

* Under föreläsningarna använder läraren aldrig nåt pedagogisk hjälpmedel. Och eftersom det är detaljfakta som fokus ligger på bokstaverar läraren när han/hon nämnt nån viktig person. Men denna bokstavering sker endast när det är ett "svårt" namn, dvs svårt för alla fransmän. Så alla, enligt mig, svåra franska namn får jag helt enkelt lista ut själv. Men alla engelska namn verkar vara svårt för fransmännen för häromdagen bokstaverade en lärare namnet John, J-O-H-N. Jag började nästan skratta för det namnet är lätt och väldigt typiskt för engelsmän/amerikanare, och finns även i andra språk, men det här namnet var tydligen så svårt att det behövde bokstaveras.

* Åkte på IKEA förra veckan med en kompis. Man kan ju inte annat än att älska Invar Kamprads imperium.... har man någonsin hemlängtan är det bara att dra till IKEA så ser men hur sitt hem ser ut och kan äta svensk mat. Jag inhandlade bl a Marabou choklad och sill. Gott...

* Var en demonstration igen igår, så många lärare och elever dök inte upp på skolan. Som tur var så hade jag en lektion med en tysk lärare, så min föreläsning ägde rum. Tur. Har tappat räkningen i ordningen nu på hur många demonstrationer jag varit med om... börjar närma sig tvåsiffrigt. Det var en stor studentdemonstration i torsdags också... som passade väldigt bra eftersom det var då min kompis skulle släpa hem en bokhylla från IKEA, och helt plötsligt säger busschaffören "här är det stopp, ni får gå resten, stan är avspärrad". Och hade vi fått info om detta innan? Så klart inte... Så det var bara att traska hem med bokhyllan i handen... vi fick en del blickar längst vägen. Haha...

* Svårt fortfarande med alla som röker i detta landet!! För ALLA röker verkligen och ÖVERALLT! Och alla som kommer till Frankrike börjar tydligen röka också eftesom typ alla utbytesstudenter röker. Och här röker alla inne också. Men för att "vädra" så har man dörrar och fönster öppna. Så parallellt med en röklukt i skolan eller hemma hos folk så är det svinkallt också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha sånna där iakttagelser är så roligt! Fascinerande hur olika länder kan vara..