måndag 9 februari 2009

Vilket äventyr....

Ja, då är jag tillbaka på nätet och bloggen... efter en del om och men...

Börjar med att min nyköpta kamera inte fungerar, displayen har lagt av helt. Inser dock att även om jag inte kan se bilderna så tas de ändå om jag tar kort. Så kameran fungerar "typ". Så nu fungerar displayen ibland, ibland inte... Funderar på att köpa en ny kamera eller härda ut ett tag tills jag ska bege mig till Sverige och kan byta den. Inget beslut fattat på den punkten.

Sen några dagar senare, förra veckan, sitter jag vid datorn och sen slutar datorskärmen att fungera! This is not happening! Också en relativt nyinköpt dator måste jag ändå säga. Ringer min snälle bror som ger mig diverse telefonnr. Ringer Dell i Sverige och förklarar mitt problem. Och efter ca 25 min (som jag betalar med min mobilräkning, ah, kommer bli dyrt) så har de listat ut problemet. Det är som tur var inte jag som "orsakat" det hela, utan det är ett produktionsfel (som självklart uppstår när jag är utomlands! men som tur var så var det 9 dagar innan min ett årsgaranti går åt). Dell killen säger att det inte är nån större fara utan bara att skicka en tekniker. Jag förklarar då att jag befinner mig i Frankrike, och hans "aha..." lät mindre bra.

Men det löste sig. Jag fick nr till franska Dell och den svenska killen säger så klart "ja, du kan ringa de och förklara sitt problem på engelska". Jo, tänkte jag. Visst att de pratar engelska här. Nope! Ringer franska Dell och får ytterligare en gång tillbringa en halvtimme med att förklara situationen. Den här gången på franska! Som tur var så är ju de flesta data-relaterade termer så pass nyligt uppkomna i språket så jag gissade att det heter samma på alla språk. Dvs, grafikkort carte de grafique? Det var min gissning och det verkade ha funkat.

Så för 10 min sen drog teknikern från franska Dell härifrån och nu har jag en fungerande datorn igen! Jippie!

Det var den uppdateringen som blir för tillfället. Återkommer mera sen med lite berättelser om livet här!

2 kommentarer:

Emma sa...

Det var ofattbart att kameran gick och la av på kort tid, verkligen relativt ny produkt! Hoppas du har kvitton kvar så du får väl byta den när du kommer hem igen, det är 1 års garanti på de... och sen datan, säger det var en äventyr!

Tack för kommentaren i min blogg med nya foton, men kan dock säga att det var inga bilder från snökoaset, men jag ska lägga ut några i kväll. Häng med! Kram

Anonym sa...

Tekniska prylar är inget å ha! Ändå klarar man sig inte utan dom...Krävs ju en masterutbildning för att förstå sig på vissa sker :P Nu ska jga iväg å tränna puss & Kram