tisdag 20 januari 2009

sprak!

ytterligare ett snabbt inlagg. sitter hemma hos en nyvunnen kompis, en 23 arig tjej fran holland som ocksa pluggar statsvetenskap. vill bara gora en snabb kommentar till alla svenskar gallande sprak. har verkligen insett en grej har, aven om det bara gatt 2 dagar. vi svenskar tror att vi ar sa himla bra pa sprak och att vi kan prata engelska sa bra. for det forsta - det ar vi inte! och for det andra - och?

hon som just nu star och lagar mat at mig talar: hollandska, franska, engelska, persiska, tyska flytande, plus lite italienska.

inte ovanligt med en sa dar 4-5 srak flytande eller nastan flytande har. detta ar de statsvetare som jag (om nagra som laser den har bloggen) ska konkurrera med pa den internationella arbetsmarknaden!

dags att vakna kanner jag bara. ett maste att inse att engelska inte kommer att ta oss sarskilt langt.

en annan rolig detalj - fick idag veta av nagra franska studenter att varan skola IEP (statsvetenskap i grenoble typ) ar ansedd att tillhora toppskolorna i frankrike och att det for franska studenter ar valdigt svart att komma in, sa vi erasmus studenter har tur! denna utbildning har hogre status har an lakarna, det kanns bra.....

nu maste jag ju bara se till sa jag klarar kurserna ocksa, ja, det var ju den lilla detaljen!

vill garna fa kommentarer om vad som hander hos er i sverige!

KRAM!!!!!

4 kommentarer:

Malin sa...

Haha, ja om man jämför genomsnittliga språkkunskaper hos befolkningen i Sverige med eliten i ett annat land så är det ju klart att svenskar framstår som okunniga i språk. Jag vill dock fortfarande påstå att svenskar är väldigt duktiga på engelska :)

Hoppas du får en bra första vecka! Här är det minst sagt fullt upp! Jag kommer ha ordentligt mycket mer schemalagt än vad man har inom samhällsvet. ämnen i Sverige, jag antar att det är detsamma för dig? Men det blir spännande! Hehe, skulle kunna börja skriva ett mail här känner jag.. får satsa på det en annan dag istället!

Puss och kram

Anonym sa...

Fan nu måste jag ju börja läsa språk också...Jag som tycker det är tillräckligt med det jag har nu!

Men du verkar ju ha dte bra ändå :) Spöa lite läkar ass nu! Puss

Anonym sa...

Kul att du redan börjat få vänner samt att utbildningen har "hög status". Appropå det här med språk. DU tycker att du är dålig på språk. Vad ska vi andra i släkten tycka då?

Har du kommit igång med pluggandet?

Hur går det med franskan? (Går du bet kan du ju alltid fråga din far...)

Kram!

Anonym sa...

Men Petra: Jag tror knappast att de där språkgenierna som du träffat har din norrländska charm eller härliga karisma?! sånt kan man inte plugga sig till, men är saker som får en att gå lååångt ialla fall :) KRAM Moa