torsdag 29 januari 2009

lite info om läget här i frankrike

Lite uppdatering igen

Som sagt, jag har kommit in i vardagen här. Haft olika kurser. Som det ser ut nu kommer jag att läsa 8 kurser den här terminen. Dessa är (som det ser ut i dagsläget): internationella relationer (franska), modern historia inriktning social, politik och genus (franska), Israel-Palestina konflikten (franska), franska språkkurs, frankrike socialt och politiskt (franska), hållbar utveckling och globalisering (engelska), nutida frågor i världspolitiken (engelska), och en metodkurs (franska). Självklart ska fransmän vara annorlunda än den anglosaxiska världen (som tidigare nämnt, de gillar INGET kopplat till Storbritannien på nåt sätt, så har det varit och så är det nu). De har en annan studieteknik här, man har nämligen ingen litteratur (om man inte ber läraren om det för att få lite extra att göra), utan man har 2 eller 3 timmars föreläsningar (de franska lärarna brukar köra utan stopp, de utländska lärarna har pauser) där professorn (viktigt att man använder sig av det här ordet) pratar direkt från ett papper som han/hon har framför sig vid bordet ”längst fram på scenen” (det är ganska stora ”klassrum”, mer som en aula), och sen sitter alla studenter och skriver av detta ordagrant. Sen har man ett 3 eller 4 timmars skriftligt prov på alla föreläsningar i slutet av terminen.

Jag har också märkt av att de fokuserar på helt andra saker här, innehållsmässigt, än vad vi gör i Sverige (och enligt mina kompisar även i andra Europeiska länder). Här är det fokus på historia, årtal, datum, namn, dvs fakta. Inget eget tänkande, eller analytiskt perspektiv. Jag tycker det påminner om känslan i typ högstadiet eller nåt.

En bra sak är dock att de erbjuder kurser på andra språk än franska; engelska, tyska, italienska. Fransmän har inget problem tror jag med att prata ett annat språk så länge det inte är engelska, för de är stolta och pratar gärna tyska, italienska, kinesiska och allt annat jag har hört de prata.

En annan detalj som (enligt mig) skiljer de från resten av ”världen”, är att de flesta betalar med checkar! Jag vet, känns väldigt 80-tal! Jag har aldrig skrivit en check, men nu måste jag nog lära mig för nu när jag skaffat ett bankkonto så har jag med det också fått checkar. Det är lustigt att se de franska studenterna betala nåt i universitetets korridorer (t ex betala en biljett för en fest) med checkar. Alla går runt med ett checkhäfte, en märklig syn anser jag.

Vet inte vilken information som når er nordbor, men den franska befolkningen är inte så nöjda över sin tillvaro, så idag är det strejk och en demonstration. Folk är missnöjda med sina löner bl a. Det där med strejker och demonstrationer har jag insett är väldigt franskt. Hittills har jag varit med om 2 olika strejkar och 5 demonstrationer. Detta gör att det blir väldigt struligt, inte så många spårvagnar, centrum avspärrat (där jag bor, så jag var tvungen att gå en bit ”ut” från city idag för att kunna ta spårvagnen till skolan). Det lustiga är att det verkar som att om ”nån” kommer på att de ska strejka, så kan vem som helst bara ”haka på” och sympatistrejka typ. Idag var det nästan inga lärare på skolan för vissa hade valt att inte komma in. Men när vi gick och frågade om detta är detta tydligen vanligt. De anmäler sig inte, utan väljer bara att inte dyka upp på jobbet. Märkligt… Så det är en chansning hela tiden om vad som är öppet eller tillgängligt när det är strejk.

Har träffat en engelsk tjej som pluggat här sedan i höstas, och som säger att hon inte alls har lärt sig särskilt mycket franska. Ah! Det skulle ju vara det värsta – att vara här en termin för mig och sen inte känna att jag lärt mig nåt typ. Så idag var jag och köpte diverse franska böcker och har redan satt igång och satt upp ett eget schema med grejer jag ska göra varje vecka för att träna extra mycket på språket. Har suttit 3 timmar idag med en grammatikbok… mindre kul, men bara att bita i det sura äpplet.

Oj, långt inlägg…. Nu får det vara nog för idag! Ska återgå till studierna…
Bilder kommer! Jag lovar! Imorrn kanske, orkar inte föra över de idag. Sorry.

A bien-tot!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Informativ information.

Visst är det "härligt" att vi är lite olika. Vad som är bra och mindre bra. Alla länder har ju sina fördelar och nackdelar. Tråkigt är det är lite "högstadieaktigt". Skönt att du trivs i din nya tillvaro. Kram från pappa och mamma

Emma sa...

Håller med det är bra informativ information från Frankrike!!
Ser fram emot bilder snart. Antar att min lilla tips hjälpte dig att spara tiden med internet eftersom du skrev en lång inlägg denna gång. Nu ska jag fixa mitt te och drömma Paris, hehe! Pusskram

Anonym sa...

Haha jag älskar dina jämförelser! Toppen skoj att få veta ju :) Det där med checkar upptäckte jag i NZ också...Helt galet! Folk betalade allt med checkar och för mig är det nått pappa ägnade åt sig när man var liten och är heeeelt oooomooodernt idag, jag som trodde vi gått i teknikens underbara värld och övergett allt vad "papper" heter!

Puss å Kram (ät en croissant åt mig)

Anonym sa...

Petra, en fråga: Metodkurs på franska?!? Hur tänker du där? Du fick inte nog av hösten förstår jag, haha!

Du skulle vart med på min retotikkurs.. det är helt sjuk! Jag sitter o skrattar så jag gråter flera gånger varje lektion. Tänk raka motsatsen till stats (dvs
* flummig lärare som står och har stå-upp liknande föreläsningar,
*spontandiskussioner om ordet självsäkers innebörd,
*studenter som ställer frågor i likhet med "fick ni fika?",
*"i-kör-läsning" av svåra ord,
*förbud mot att anteckna för mycket på föreläsningarna
*och en allmänt avslappnad och familjär atmonsfär)
och du har retorikkursen på humanisten. Väldigt roligt och annorlunda mot vad vi är vana vid på stats...jag fattar inte riktigt vad som händer emellanåt, känns helt galet!

Kul o höra att du har det bra! Många kramar Moa