onsdag 28 januari 2009

JA! Äntligen internet...

... men självklar ska fransmännen vara lite speciella... så jag har bara internet 15 timmar per månad. I know, crazy! Ett usb minne som internet. Att installera internet hemma tar upp till 2 månader, så det är bara att gilla läget.

Blir absolut fler inlägg nu, men nu vet ni att jag inte kommer att vara online så mycket trots att jag har internet hemma.

Har kommit igång med "livet och vardagen" här i Grenoble. Trivs riktigt bra. Synd att det är kallt (samma klimat som i Sverige typ) men utan snö och slask och regn. Så det är en klar förbättring. Är för det mesta sol också. Sen har jag ju alptopparna omkring som förbättrar läget. Staden är väldigt trivsam och ren tycker jag.

Har haft lektioner, både på franska och engelska. En utmaning (franskan alltså, engelskan är anpassad för fransmännen vilket innebär att lärarna pratar jätte långsamt och det är en lätt kurs att klara känns det som). Men det ska bli riktigt kul att spendera tid här.

Det där med engelskan är lustigt, för den där fördomen man har att fransmän hatar engelska, vilket verkligen stämmer! Pratar jag engenska på stårvagnen eller på gatan blir jag utstirrad och i värsta fall knuffad och så skriker de alla möjliga fula ord åt en, att kommentera att det är ungdomar som gör det sista, men ändå... det är ju helt otroligt! man tror inte det är sant, men det har hänt mig ett par gånger nu. Pratar man franska (vilket jag självklart gör om jag pratar med alla andra utom nån enstaka utbytesstudent) så är alla trevliga.

Jag har kommit in i ett schysst kompisgäng (utbytesstudenter så klart), med 2 tyska tjejer, 1 holländsk tjej och en norsk tjej.

Ska inte spendera så mycket tid åt ett inlägg idag. Nyss kommit hem, måste äta. Men det blir garanterat fler inlägg snart!

Skriv gärna kommentarer om vad ni håller på med eller nåt!

KRAM

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul och läsa om vad som händer hos dig. Jag följer med spänning. Med oss i Gävle är allt bra. Barnen mår bra. Viktor har nu 2 tänder och går gör han mest hela tiden.

Kram

Josefine sa...

Hej!

Jag känner igen det där mad att fransmän endast vill prata franska. Vi har ett gäng fransoser, drygt 50 st, här som tycker det är väldigt roligt om att prata franska med varandra, speciellt när det står människkor bredvid som inte förstår ett ord av vad de säger. :P Men de vi har pratat med hittills, på engelska då, är väldigt trevliga iaf. :) Annars är livet tiptop på andra sidan Atlanten, har kommit in i vardagen nu jag med. Har varit här i tre veckor nu.. helt galet vad tiden går fort. Du får lägga upp lite bilder så vi får se hur det ser ut med alla alptoppar och så. Ha det toppen!

Kram

Malin sa...

Haha vad kul det där med franskan.. här på blackrock har vi också ett stort gäng fransyskor och de umgås bara med varandra och vägrar prata engelska om de inte måste. Mycket speciellt. Research topic maybe? :) Saknar dig och kul att höra att du har det bra!