torsdag 23 april 2009

Inlägg under föreläsning (igen)

En vecka har gått sedan senaste inlägget. Balen förra torsdag kväll blev lyckad. Roligt då man befann sig med sina vänner här, och roligt att klä upp sig lite extra. Själva lokalen och arrangemanget var väl inte det mest påkostade, men det blev lyckat ändå måste jag säga. De hade ett band osv...
Sedan dess har jag umgåtts med mina kompisar här. I måndags hade vi grillfest för min tyska kompis, Anne, som fyllde år då. Trevligt. Jag bidrog med en egengjord potatissallad som blev en stor succé. Själv hade jag inte reflekterat över det men många av mina kompisar hade aldrig ätit nåt liknande och undrade om det var en svensk specialité. Potatissallad... jag som tänkt det som "internationellt".
Tyvärr så vaknade jag upp med en kraftig förkylning dagen efter, men den är jag snart fri från. Har spenderat 1,5 dag sängliggandes. Tackar storebror för lånet av två säsonger av tv-serien "24".
Sitter just nu på min sista föreläsning här på IEP (min skola). Känns lite nostalgiskt. Strålande sol ute idag. Grenoble är en stad som verkligen förändras under våren/sommaren. Allt är så otroligt grönt och färgglatt. Hela staden är fylld av träd, buskar och blommor. Jättefint. Men mindra kul för de som mig som är pollenallergiker. Men, nu är det värsta över.
Planeringen för veckorna som kommer är tentaplugg! Under två veckor i maj är det tentor i 6 av mina 7 kurser här. Blir intressant att se hur det går.
Det här är en föreläsning i kursen "metod" där syftet är att vi ska lära oss hur man skriver en fransk tenta (egen metod för det som skiljer sig rejält från den svenska/internationella). Det ironiska är dock att våran lärare i denna kurs varit frånvarande så många gånger att tentan för den här kursen nu ska äga rum så sent att det är efter de andra kurserna, för vilka jag måste veta hur man skriver en "dissertation".
Nej, nu ska jag fortsätta att lyssna och förhoppnningsvis lära mig något på denna föreläsning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lycka till med tentaplugget!