torsdag 16 april 2009

Åter i Grenoble

Ja, då har den två veckor långa vistelsen på svensk mark tagit slut och man befinner sig åter igen på fransk mark. Åkte i tisdags från Sundsvall efter släkt träff med sill och ägg och (självklart) påskägg med svenskt lösgodis och marabou choklad. Efter bil, tåg, flyg, flyg, buss och spårvagn så vred jag om nyckeln till min lägenhet här i Grenoble strax efter kl 01.00, med 10 timmars resande i kroppen.

Känns dock väldigt bra att vara tillbaka. Insåg att det var första gången som jag rest tillbaka/hem till ett ställe utanför Sverige. Och det kändes riktigt bra. Som jag nämnt för min omgivning flera gånger.... stunder som denna inser jag att det är utanför Sverige som jag trots allt trivs allra bäst.

Var härligt att komma tillbaka till värmen här. Från snö och slask i Sundsvall till sol och dryga 25 grader. (På grund av den höga höjden här och bergen så känns det varmare än 25 grader eftersom det lätt blir kvaft). Kastades direkt in i "tentaplugg" (typ). Imorse hade vi nämligen prov i franska (en kurs för utbytesstudenter, en av de sju kurser jag läser här). Så här i efterhand gick det väl okej efter omständigheterna (kändes inte som jag hade pluggat så mycket....). Hoppas på ett godkänt. En rolig iakttagelse jag gjorde var dock att det på framsidan av provet (standard framsida för alla prov på den här skolan där man fyller i namn osv) stod det två punkter som var förbjudet att göra:
1. förbjudet att röka under provet,
2. förbjudet att gå ut för att röka under provet.
Kändes väldigt franskt....

Nu ikväll bär det av till balen! Min skola här (statsvetenskaps skolan) anordnar årligen en bal, och som tur var så är den ikväll! Jag och alla minsa kompisar ska dit, så det ska bli roligt. Folk pratar om det som "the event of the year". Så nu strax när skolan är slut (sitter och skriver detta inlägg på en föreläsning... inte så bra kanske....) bär det av hem och piffa till sig och på med finklänningen (som jag tog med mig från Sverige - vilket var tur, för de flesta andra har köpt nya här).

På återseende med bilder från kvällens event om några dagar!
P.S. Tog med mig Marabou choklad och bjöd mina vänner här igår - blev en STOR succé, och jag gissar att konsumtionen av produkten kommer att öka på IKEA i Brasilien, USA, Norge, Tyskland, Holland och Australien (där mina vänner kommer ifrån).
Idag är det även 2 år sedan skol-skjutningarna på Virginia Tech i USA. En kompis till mig här, han går på det universitetet och var där den dagen för två år sedan. Idag bär han sina skolkläder för att hedra offren från den dagen. Stunder som denna så inser jag att världen är liten, jag hade ingen aning om att jag för två år sedan, skulle känna en person som var med den dagen. Men nu är det så. Det får mig också att tänka på att allt som händer "där ute i världen" påverkar mig, om inte nu, så säkerligen en dag...

2 kommentarer:

Malin sa...

Trevlig läsning :)

Pappa sa...

Hade du trevligt på balen, Petra? Bra att du gör reklam för den svenska sockriga varianten av choklad. Då bli Ingvar K och Marabou säkert glad... Men dom är ju goda!!

Piratbukten har idag fått sin dom. Rättssystemets totala haveri, tycker jag. Läs på min blogg om varför jag tycker det?