onsdag 29 april 2009

Avignon

Helgen som passerat spenderade jag, Martina och Qazal i Avignon. En stad 3 timmar söderut, i närheten av franska rivieran, mitt i hjärtat av vinodlingarna som distribuerar mest vin i Europa. Vi var ditbjuden av Qazals franska kompis Sandy. Jättefin miljö, helt otroligt faktiskt. Gamla slott och små byar gjorda av sten... vindruvsträd så långt ögat kan se...
Hela lördagen spenderades typ att grilla - både till lunch och middag. Först arrangerade vi det hemma i Sandys otroligt fina hus. Hon hade bjudit dit några kompisar. Trevligt, trevligt. Senare på kvällen blev vi invjudna hos Sandys kompisars kompisars grillfest, en något större fest med närmare 30 personer skulle jag gissa på. Denna helg blev även den helg då jag officiellt sett inte kan kalla mig för vegetarian längre, insåg jag. Åt nämligen typ bara kött hela helgen. Jag har smakat på lite till och från här under min vistelse i Frankrike. Men nu "åt jag kött på riktigt". Dock inte allt för mycket, då min mage är ovan eftersom jag varit vegetarian i 9 år. Dock köper jag inte kött själv och äter, men kan utan tvekan äta om jag blir bjuden. Och den franska maten jag blev bjuden på i helgen var jättegod!
Några roliga incidenter gjorde att vi (Martina, jag och Qazal) insåg att trots att vi nu kan konversera och förstå i stort sett allt som fransmännen säger så är våra språkkunskaper inte perfekta. På lördagen spelade vi nämligen Trivial Pursuit - på franska! Blev något förvirrande några gånger, som gjorde att vi inte vann (vi spelade i lag, vi mot fransmännen... rättvist... nja), bland annat att kinapinnar på franska heter baguette. Kändes lite orättvist då vi fick frågor som "vilken känd tv-profil gjorde skandal under OS 19..."? De fick frågor om både IKEA och Kajsa Bergqvist som jag annars hade kunnat tagit. Men det var roligt att spela.
Ytterligare en språkmiss, av något större konsekvens, inträffade då Sandy väckte oss 9.30 på söndagmorgonen med att säga "vakna och skynda er, vi ska till Sébastian på frukost". Vi hade då inte sovit särskilt många timmar kändes det som och kände oss lite sliten från bbq:n från kvällen innan. Hungriga som vargar döck vi upp hos Sandys kompis på frukost - trodde vi. Han stod nämligen och lagade mat när vi kom dit och korkade upp vinet... På franska heter frukost "petite déjeuner" och lunch heter "déjeuner" (frukost är alltså "lilla lunchen", ordagrant översatt). Så nånstans där då vi var helt nyvaken så hade vi tydligen hört fel. Och ingen av oss tjejer känner oss normal utan en rejät frukost och en rejäl dos koffein. Och vin var absolut det sista vi ville ha. Vi förklarade att vi hade missuppfattat det hela, de skrattade ihjäl sig så klart. Sen var det bara att härda ut och äta tre-rätters till "frukost" och vin... mumsigt...
Träffade under helgen några riktigt coola personer, och vi insåg alla att vi lärde oss sjukt mycket. Speciellt sådana där uttryck som man använder i vardagen, eller slang-ord, som vi aldrig lär oss i skolan. Har också lyssnat en del på fransk rapmusik och lärt mig en del "mindre korrekta uttryck". ;-)
Denna vecka har spenderas i biblioteket för tenta-plugg. Imorgon är det "paus" dock för en dag, då ska jag och Falk, en svensk kille som jag pluggar med här också, anordna lite svenskt Valborgs firande med lekar, sill och grillning. Detta ska kombineras med nederländernas "Queens-day" då man ska bära oranget. Så morgondagen börjar med en tur till IKEA.
(Ska lägga ut bilder från balen, Avignon och Valborg i helgen)

1 kommentar:

Emma sa...

Kul att höra! Ta gärna lite bilder från valborg...*blink*
Vi ses snart i juni :) Ser fram emot det :) Kram