torsdag 4 september 2008

Det var en portugis, en kenyanska och en dansk... och en Petra

Tänkte faktiskt fortsätta detta bloggande trots frånvaro av coola reseupplevelser på geografiskt distantierade platser... om det nu finns en efterfrågan på det (jag vill gärna att ni som läser detta skriver en kort kommentar, så jag inte bara skriver ut i tomma etern). På så sätt kan ni alla (om ni nu finns?) hålla er uppdaterad om mitt liv.

Efter återhämtningen från x antal flygtimmar hos brorsan i huvudstaden begav jag mig till norrland där jag direkt hamtade på ett-årskalas med saft och bullar. Fyllde mina övriga dagar med en visit på stan, ett besök hos Malin, sen på onsdagen begav jag mig till Gävle. Där var det lek, lek och åter lek som gällde med en energifull 3-årig Wilma (min systerdotter) och den framtida friidrottaren Viktor (min 7 månaders systerson). Det bjöds på god mat och trevliga stunder. En av höjdpunkterna var då Wilma sa att hon ville "leka skola" med mig eftersom "mamma" (min syster) sagt att jag var proffs på skola. "Leka skola" innebar att göra övningar i en skolbok som hon fått från min mamma.

Söndagen var Viktors dag, då döptes han. Jag läste en vers i kyrkan, åt smörgåstårta (världens godaste, och självklart Mats mästerverk) och tårta tills jag mådde illa. Drog åter till Stockholm med min bror och kusiner på söndagskvällen. Sov hos brorsan för att på måndagsmorgon kliva upp 4.30 och ta tåger kl 06.00 till Göteborg. 11.00 hade jag registrering och föreläsningar hela eftermiddagen. Trött och sliten packade jag upp allt på måndagen och somnade (inte helt oväntat) väldigt snabbt.

Roligt att vara tillbaka i Göteborg. Jag välkomnar det gråa vardagen (ja, det har redan börjat regna och blåsa här i Göteborg....). Påbörjat statsvetenskap C, kan bli en rolig kurs. Läser först 10 veckor metod, vilket kommer bli slitsamt men intressant gissar jag på.

Fick en överraskning när jag kom hem till min korridor. Alla som bodde här när jag drog i juni hade flyttat ut (3 andra + jag i min korridor). Hm... ska jag ta det personligt...? Kom inga större tårar hos mig dock då jag inte kände alltför mycket för de som bodde här tidigare. De nya människorna verkar schyssta. Min korridor består nu av en kille från Danmark, en kille från Portugal och en tjej från Kenya. Roligt med lite nya influenser. Efter denna sommaren så skulle det nog kännas tråkigt att bara omgiva sig av svenskar. Jag välkomnar mångfalden! (Oj, gjorde jag precis smygreklam för IKEA nu eller...)

För övrigt kan jag också meddela att jag skaffat glasögon. Snabba ryck. Synundersökning tisdag, glasögonprovning och beslut igår onsdag, och idag fick jag de. That's how Petra works... fast. Gillar de redan, kan ju i och för sig bero på att jag ser betydligt bättre med än utan de.

Nu ska jag återgå till att förbereda en redovisning till imorgon om en möjlig jämförande studie som forskningsprojekt om Finlands och Sveriges migrationspolitik samt orsakerna till dess skillnader. Ja, som sagt, jag gillar att vara hemma igen, tillbaka i skolan - hur kan man inte bli fascinerad av vad jag just beskrev?

3 kommentarer:

Josefine sa...

Tja tja! Jag läser frekvent och jag vill veta mer om ditt liv i gbg! :) Jaaa.. jag vet! Jag SKA åka till Göteborg i höst. Funderade på att åka dit i slutet av september, men då skulle Linda kanske åka till Sundsvall exakt den helgen och det känns som att jag vill åka dit så jag kan hälsa på er båda. Men isf kanske jag kommer helgen efter.. vilket betyder första helgen i okt. Vad tror du om det? Du är mycket välkommen till Jönköping också.. skulle vara trevligt att ta med dig till kåren! :)

Anonym sa...

Sweet as bro...jag vill veta allt som händer och sker i Gbg! :)

Anonym sa...

Nu har jag hittat tillbaka till din blogg igen! Kul att läsa om dina vardagshändelser också. Hoppas det går bra med formuleringen av frågeställningen till c-uppsatsen. Jag ringer dig nåt! Stor kram