onsdag 11 mars 2009

diverse skrivande i pausen på föreläsningen

Sitter här på skolan och har historia föreläsning. Paus för tillfället, så jag tänkte skriva ett kortare inlägg om nåt helt utan betydelse så klart...

Jag har varit sjuk i drygt en vecka men vågar nu hoppas på bättre stunder och känner mig näst intill helt återställd. Bra! Helgen som passerade var dock inte min favorit. Från torsdag eftermiddag till måndag förmiddag klev jag utanför lägenheten två gånger tror jag, för att fixa mat. Inte roligt att ligga sjuk över en helg när alla andra är ute och åker skidor eller så, och man själv inte har någon tv. Investerade dock i två säsonger "Vänner", som räddade helgen. De var extremt dyra dock (euron har gått upp 1 kr sedan jag kom hit i januari!), men desperate times calls for desperate means...

Idag höll jag på att komma försent till skolan; orsak? demonstration så klart! har hållit koll och dagens demonstration (som spärrar av hela centrum och ställer in kollektivtrafiken) är den 10:e i ordningen sedan jag kom hit, för 8 veckor sedan...

Sarkozy har kommit under Bush:s "magiska gräns" 25 % för sitt "stöd" från befolkningen. INGEN gillar honom här...

Jag har dock märkt några framsteg vad gäller språket: siffror har varit min svaga sida när det kommer till franskan. Kan förklara för alla läsare som inte känner till det "franska systemet"; ental och tiotal har "egna" ord fram till 17. 17 heter 16-10. 18 heter 10-8, 19 heter 19-9.
70 heter 60-10, 80 är 4-20, och 90 är 4-20-10. 99 är 4-20-10-9!

Så nu när det blir en del årtal (ex denna föreläsning historia) så är det ganska komplicerat. T ex år 1999 uttalar man "tio-nio-hundra, fyra-tjugo-tio-nio"!

Men nu märker jag att jag kan skriva alla årtal utan att fundera. Jippie!

Måste dra, nu börjar föreläsningen igen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här med siffror och årtal är komplicerat även för mig som svensk.

Angående historia kommer jag bara ihåg 1662 samt årtalet för Franska revolutionen...

och 17 januari så klart, som var en glädjens dag för ett drygt 20-tal år sedan.

Anonym sa...

Ja, krångligt med siffrorna. Skönt att du kommit underfund med systemet äntligen. Ska bli kul att du snart kommer till Sverige och till Gävle och hälsar på. Wilma kommer troligtvis att följa med dig till Sundsvall några dagar.

Vi ses snart!

Kram storasyster

Anonym sa...

Oj! Och jag som tycker att danskarnas siffersystem är knepigt... Roligt att läsa hur du har det! Tråkigt att du varit sjuk.. bra investering måste jag säga! Trots den dåliga kronan..

Nu har nedräkningen börjat för min del... fick tillbaka uppsatsen från handledaren idag och på måndag är det inlämning... Får nog maila dig och berätta lite om vad min handledare sa.. men jag kan avslöja att det är som jag trott angående institutionens inställning till undervisningen. Verklighet, nej tack ;) Kram Moa

Anonym sa...

Ha en trevlig dag i Lyon idag!