torsdag 23 oktober 2008

Mr. Eliasson - what a man!

Efter önskemål lade jag ut texten till "Ironic". Lite uppdatering:

Jag har fått veta att jag har fått platsen och blivit antagen till Grenoble i Frankrike. Så då är det klart att jag kommer att plugga i de franska alperna januari till juni kommande år. Känns bra, självklart! Varit en dröm länge. Men det är klart att man känner sig lite... ja, vad är ordet.... Jag ska alltså plugga en massa politik kurser på franska! hur ska det gå liksom? En utmaning absolut! Men det betyder att den här bloggen fortsätter vara en "reseblogg" av nåt slag under våren, där ni kan följa mig och se hur jag har det där.

I onsdags kom mr Jan Eliasson (hans titlar är alltför många för att rabbla, så vet du inte vem han är så kolla upp det själv. Ett tips, FN och utrikesminister mm) och föreläste för oss statsvetarstudenter på GU. Otroligt! Vilken man, vilken föreläsning! Man kan ju inget annat är att falla för han. så sympatisk och karismatisk. Han föreläste om "medling". Föreläsningen blev mer som en allmän lära för livet. Det var speciellt tre punkter han tryckte hårt för.

1. Lär dig allt du kan om din egen och alla andras kulturer, res och träffa människor och lär dig alla språk du möjligen kan.
2. Språket är det viktigaste och mäktigaste vapen vi människor äger. Läs så mycket som möjligt! Lär dig så många ord du möjligen kan!
3. Personliga kontakter och nätverk kommer att vara viktigt för dig livet ut. Oavsett i arbetslivet eller privat. Ensam är INTE stark (även USA kommer inse det också, kommenterade Jan). Nätverka med så många som möjligt och skaffa kontaker!

Jag har verkligen blivit inspirerad att läsa hans biografi en dag. Han gav även några boktips, personliga anekdoter och allmänna åsikter om politiken idag. Han hade bl a pratat med Colin Powell om McCain och Obama några dagar tidigare. Det var roligt att höra deras resonemang.

Man blev lite motiverad till plugget osv. Alltid trevligt. Tyvärr ligger jag nu nerbäddad och sjuk, dag 2. Men det ska nog ordna upp sig om några dagar.

Imorgon beger jag mig till Sundsvall några dagar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Petra! Ja förstår din fascination för Jan Eliasson, tycker också att han verkar riktigt sympatisk och klok :) Hade gärna gått på den föreläsningen! Men framförallt -- GRATTIS till utbytesplatsen! Shit vad roligt! Jag får höra mer över telefon, eller in person, du kommer ju hit nästa vecka! Yihoo! Idag har jag skrivit tenta så är rätt slut, ska iväg på kör ikväll och sen ska jag bara njuta av tanken på min stundande Londonresa till helgen. Hoppas du hade det mysigt i Sundsvall och att du kryat på dig! Vi ses snart! KRAM

Anonym sa...

Tack för besöket och grattis till utbytesplatsen. Ser fram emot att du besöker gamle far igen. Hörde av mamma att du tänkte stanna en liten längre stund under julhelgen. Kanon!