torsdag 16 oktober 2008

För trött för allt... nej, måste vara tillräckligt pigg för att "fånga dagen"

I måndags kände jag att inget hände i mitt liv. Att jag inte pluggar och bara "slappar bort" tillvaron. Bestämde mig för att ändra på detta. Måste få in mer "fånga dagen"-tänk. Dels sluta klaga (som man som svensk är expert på nu när höstens mörker och kyla tränger in), och dels använda tiden på ett bättre sätt. Fick förra veckan flera episoder av "vad gör jag med mitt liv?" och lite annan åldersnoja (panik, jag tycker allt går så sakta, men ändå inte). Dels vill jag ta mig vidare i utbildningen hela tiden. Man blickar bara framåt hela tiden. Men sen så känner jag att "vaddå, ska jag inte tänka och 'njuta' av vardagen och livet förrän jag är färdigutbildad?" (när det nu blir). Carpe diem-grejen funkade tisdag, onsdag... värre idag. Har kommit fram till att hur pigg/trött jag är påverkar dagsformen starkt.

Sitter nu här och är hur trött som helst (trots en power nap). Skärpning Petra. Fokusera! Plugga! Var glad! Njut!

Igår var jag på topp humör och pigg! Måste berätta om en positiv grej från gårdagen. Rogers mobil plingade till alldeles för tidigt igår morse för att ana att någon var vaken att skicka ett mess. Det visade sig vara en påminnelse - som han själv skrivit. Det lät något så här "För ett år sedan satt du på Slovak Pub i Bratislava, vad gör du nu, pluggar matte på Chalmers eller?"

Han och jag var ju nämligen på några resor förra hösten, varav Slovakien var en av de. Jag kom ihåg när vi satt på den där restaurangen och "funderade över framtiden". Han hade då sökt till Chalmers och ville flytta till Gbg. Blev så himla påtagligt eftersom han kvällen innan, och morgonen bara pratat om sin matte som han har tenta på nästa vecka. Svårt att förmedla här, men för mig en tankeställare. Jag kom ihåg att han skrev påminnelsen när han läste upp den, men hade inte reflekterat kring det under det senaste året. Insåg då hur otroligt mycket man kan vara med om på 365 dagar. Och att man borde verkligen skriva sådana påminnelser till sig själv om vad man verkligen vill göra eller vart man vill vara en viss tid framöver, för att sedan kolla av om det stämmer. För det är ju så att om man skriver ner sina framtidsdrömmar eller planer så ökar chanserna att de blir verkliga med "typ 80 procent" (ingen aning på den exakta siffran förutom att den är väldigt hög).

Men nu idag har det varit höst i Gbg, regn, mörkt, kallt osv. Som sagt, trött idag. Jag tar därför gärna emot tips på uppiggande (lagliga) medel att införskaffa sig för att orka igenom hösten utan att drabbas av allt för många förkylningar. Några tänkvärda ord som motiverar till plugg och annat är också uppskattat. Så ska jag göra mitt bästa i höst att förkylla min blogg med lite uppmuntran och motivation!

Känns redan lite bättre. Ja, NU är jag redo att återuppta plugget och fortsätta plöja mig igenom boken "Maktens kön"!

3 kommentarer:

Anonym sa...

En prommis är ganska skönt ibland. Sätt på mp3n eller radion (mix megapol på morgonen är favvo hos mig)o gå en sväng. Alltid skönt när man kommit hem om inte annat. Hur går det med träningen då?

Anonym sa...

Hej Petra!!

Ett litet tips från mig som bodde i Göteborg ett år. Det mest uppiggande som jag njöt av, var en lång härlig promenad i Slottsskogen....Verkligen mysigt. Eller varför inte lite discobowling på majorna........Kram Carola

Anonym sa...

Intressant det där med påminnelser, verkligen.